Dansk

kan man sige hun og hendes kollegaer??

25. april 2022 af freja9292 - Niveau: A-niveau

kan man sige hun og hendes kollegaer, eller hedder det hende og hendes kollegaer??


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2022 af Stygotius

Det kommer da an på om udtrykket er grundled i en sætning eller ikke.

Det er f.eks.genstandsled i "hende og hendes kollegaer" kan jeg ikke lide".

Det er grundled i  " "hun og hendes kollegaer har aldrig været søde mod mig"

De ubøjede former  jeg-mig-han-hun-vi-de  bruges som  subjekt.

De bøjede former  mig-dig-ham-hende-os-jer-dem  ( af nogle  fejlagtigt kaldet "akkusativ") bruges når de ikke er grundeled.

Det er kun børnesprog at sige f.eks  "MIg og  Peter så  en meget stor hund  i dag"


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. april 2022 af HJÆLPMIIIIG

Jeg ville selv sige "Hende og hendes kollegaer..."

Det andet lyder ikke rigtigt i min mund.


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2022 af Stygotius

Mener du at godt sprog afhænger hvad der lyder "godt" i din mund ??

Men selvfølgelig,  -man kan jo ikke diskutere farver med en blind.


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. april 2022 af HJÆLPMIIIIG

Hmm altså, for mig hjælper det at sige det højt for at høre om det lyder rigtigt eller ej.

F.esk med 'og' og 'at', jeg kan sagtens høre at man ikke siger "Det er svært og sige", men at man siger "Det er svært at sige". Ved ikke om du forstår hvad jeg mener, men ja.


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. april 2022 af Stygotius

Hvis alt var op til hvert menneskes private fornemmelse, ville der nok ikke være noget der hed grammatik.

At man udtaler "og" og "at" på samme måde, betyder ikke at de ikke er to forskellige ord med hver sin betydning og skal skrives forskelligt.  Du blander stavemåde og udtale samen.

Man kan tit netop ikke  høre forskellenpå de to nævnte ord.


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. april 2022 af HJÆLPMIIIIG

Pas på med at generallesere. Måske kan du ikke høre forskellen, men det kan nogle mennesker altså.

God dag :)


Brugbart svar (1)

Svar #7
26. april 2022 af Stygotius

For det første"generallesere" jeg ikke. Jeg generaliserer heller ikke.

Et almindeligt kendskab til dansk udtale viser at ordene "at" og "og"  som regel af indfødte dansktalende begge normalt udtales som blot [å].  Det samme gælder udtalen af nutids-r'et, der som  regel  ikke  høres ved verber hvis stamme  ender på -r. Heraf kommer de mange stavefejl i nutid af disse verber (en fejl som du også begår). 


Skriv et svar til: kan man sige hun og hendes kollegaer??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.