Biologi

Akillessenen

01. maj 2022 af Pizzasmagergodt - Niveau: B-niveau

Jeg forstår ikke fuldt ud, hvad der sker når vores muskler i knæet "strækker" sig sammen pga. et slag under knæskallen. 

Hvordan hænger det sammen med "akillessenen"(jeg ved det er den største og strækeste sene vi har i kroppen), i lægmusklerne og nervesystemet.

Jeg har skrevet det her. Men er ikke sikker på om det er korrekt forstået

Reflekser er en reaktion på ydre påvirkning, en ’stimulus’, og derfor  ’medfødte reflekser’, som f.eks. griberefleksen.  Det er en ubetinget refleks. Der er ligeledes ’tillærte reflekser’, det er betinget reflekser.   Når vores muskler i knæet trækker sig sammen, pga. et slag under knæskallen mod senen (vist med rødt på figuren, i knæet), er det en ubetinget, og medført refleks. 


Sansecellerne sender impulserne til vores nervemuskler (motoriske nerveceller). De motoriske nerveceller aktiverer knæmusklerne, der så medfører et stræk som reflekssvar.
 

Tak 


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. maj 2022 af DrNielsen

Et anslag under knæskallen udløser patellarefleksen. Det er en reflektorisk kontraktion af den store lårmuskel. Det foregår på spinalt niveau uden om hjernen.

Det samme sker hvis man anslår akillessenen.

Det er korrekt at akillessenen nok er den stærkeste sene i kroppen - ikke i nervesystemet. Sener tilhører bevægeapparatet. Nervesystemet har i og for sig ikke noget med sener at gøre. Indirekte har det alligevel da muskelbevægelsen selvfølgelig er medieret af nervesystemet.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med nervemuskler. Husk at holde de to ting adskilt. Tænker du på muskel- eller senetene?


Svar #2
02. maj 2022 af Pizzasmagergodt

Tak for forklaringen:) 

'Jeg er ikke 100 %  med ift. din forklaring. Det er patellarefleksen, ja og det er en refleks som sker pr. automatik?  Men man flytter sig vel, når der kommer et slag? uanset om det er et let/hård slag? under knæskallen..

Så muskelbevægelsen, da mener du at knæet er bøjet i forsøget ? eller man bevæger musklen pga. slaget? det har noget at gøre med nervesystemet fordi muskelcellerne, så er en del af det  motoriske nervesystem. Det har vel generelt noget med det somatiske nervesystem at gøre, fordi man kan føle slaget på huden, tænker jeg. Så har det vel også en betydning for det sensoriske nervesystem?


Svar #3
02. maj 2022 af Pizzasmagergodt

Sansecellerne sender impulserne til vores muskler (motoriske nerveceller). De motoriske nerveceller aktiverer knæmusklerne, der så medfører et stræk som reflekssvar? er det så korrekt 


 


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. maj 2022 af DrNielsen

Yes, alle reflekser sker automatisk. Det der adskiller en refleks fra en normal bevægelse er, hvilke dele af centralnervesystemet der er involveret. Hvis du bevæger din hånd vil der sendes en impuls fra hjernen gennem rygmarven til arm og hånd der har til hensigt at bevæge hånd.

En refleks består af 5 dele. Det er lidt komplekst, men overodnet indgår to nervebaner, en muskel og rygmarven. Forskellen er her at bevægelsen ikke kan styres - og at bevægelsen er den samme hver gang fraset ved visse sygdomme. Dvs. ved et stimulus(anslag med senen) vil knæet strækkes hver gang grundet sammentrækning af den store lårmuskel. Når senen slåes an sendes der et signal via nerverne ind i rygmarven. Dvs. en nerve der sender information vedrørende følesans. Denne nerve er i rygmarven direkte forbundet til en nerve der styrer bevægelse. Herved strækkes knæet. Der går også et signal til hjernen om at refleksbuen aktiveres, men hjernen kan ikke påvirke denne bevægelse. Dvs. man registrerer bevægelsen men kan ikke modulere den.

En normal bevægelse kommer således fra hjernen gennem rygmarven mens en refleks ikke når hjernen fordi signalet aldrig løber højere op i rygmarven :-)


Skriv et svar til: Akillessenen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.