Kemi

Redoxreaktioner

03. maj 2022 af lagkage11 - Niveau: B-niveau

Er der mere at forstå ved redoxreaktioner, end at der ved oxidation afgives elektroner og stigning i oxidationstal. Ved reduktion optages elektroner og der sker et fald i oxidationstal. 

Jeg er ikke 100% med på, hvad man bruger oxidationstal til og hvad man forstår ved oxidationstal. En der har kemi evnerne til at hjælpe lidt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. maj 2022 af mathon

Ved nogle redoxprocesser er det let at overskue elektronudskiftningerne og finde de ækvivalente mængder af reduktor og oxidator, da der skal afgives lige så mange elektroner, som der modtages.

Ved andre processer kan det derimod umiddelbart være vanskeligt at følge elektronernes udskiftning og opskrivningen af reaktionsskemaet kan synes besværligt. For at lette opskrivningen af reaktionsskemaet benytter  man oxidationstrin/oxidationstal.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. maj 2022 af mathon

Oxidationstrin:

Ethvert atom kan i en given kemisk forbindelse eller i fri tilstand tildeles et oxidationstrin og oxidationstrinet for et atom i en partikel (ion eller uladet molekyle) defineres som det tal (regnet med fortegn eller specielt nul), der angiver antallet af ladninger, regnet med fortegn, som atomet kan tænkes at have, hvis man antog at partiklen var opbygget af ioner.

Af denne definition følger umiddelbart:
                                                              Summen af de i en partikel indgående atomers oxidationstrin
                                                              er lig med partiklens ydre ladning.


Svar #3
03. maj 2022 af lagkage11

#2

Oxidationstrin:

Ethvert atom kan i en given kemisk forbindelse eller i fri tilstand tildeles et oxidationstrin og oxidationstrinet for et atom i en partikel (ion eller uladet molekyle) defineres som det tal (regnet med fortegn eller specielt nul), der angiver antallet af ladninger, regnet med fortegn, som atomet kan tænkes at have, hvis man antog at partiklen var opbygget af ioner.

Af denne definition følger umiddelbart:
                                                              Summen af de i en partikel indgående atomers oxidationstrin
                                                              er lig med partiklens ydre ladning.

Tak for svar!

Jeg er en smule forvirret ift. tildeling af oxidationstal og især, hvorfor det er forbundet med ladning.

Jeg forstår at et atom fx Mg ikke har en ladning, fordi at rene grundstoffer ikke har en ladning. 

Så er der simple ioner, hvis oxidationstal svarer til ionens ladning fx Fe 2+ = OT: +2

Så er der fx permanganationen MnO4− og her går jeg helt tabt. Er ladningen bare der jeg ser, altså -1 ? Hvis ja,  hvordan ville jeg finde frem til ionens ladning hvis nu det ikke var nemt og tydeligt at se?

Jeg ved hvordan oxidationstal tildeles ionen : der er 4 O atomer med et oxidationstal på -2 dvs. 4*(-2)= - 8.

Fra -8 til ionens ladning -1 går der +7 og derfor får Mn oxidationstal +7. Men hvad bruger jeg det her oxidationstal +7 til, i en redoxreaktion??  Jeg kan virkelig ikke forstå sammenhængen og har brugt alt for meget tid på at læse om det uden at finde ud af det. Jeg synes ikke at +7 siger noget om elektronudskiftningen... 

Kan det formuleres med henblik på sammenhængen mellem oxidationstal og ladning? Og hvad vi bruger oxidationstal til. Et simpelt eksempel vil være meget værdsat!


Svar #4
03. maj 2022 af lagkage11

Hej igen mathon

Efter mere læsning og nogle frustrationer, er jeg muligvis blevet klogere i dag :-)

Er det noget med at summen af oxidationstallene i en sammensat ion fx MnO4− er lig med ladningen?

Altså : 4 * O-atomet giver et oxidationstal på -8. Og vi beregner oxidationstallet for Mn til at være +7. 

(-8)+7 = -1 <-> ionens ladning......... Er det korrekt? For det er jo simpelt nok til, at jeg har lyst til at fælde en tåre over hvor lang tid jeg har brugt på det... 

Hvis det ikke er korrekt, så må du meget gerne prøve at forklare mig, hvordan ladning for sammensatte ioner beregnes mathon - på forhånd tusind tak.


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. maj 2022 af mathon

             \small \begin{array}{lllllll} \overset{\mathbf{{\color{Blue} +7}}}{Mn}{O_4}^-\\\\& 7+4\cdot (-2)=-1 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. maj 2022 af mathon

se evt. anvendelse:

                          https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2040434

                          https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2023540


Svar #7
03. maj 2022 af lagkage11

#5

             \small \begin{array}{lllllll} \overset{\mathbf{{\color{Blue} +7}}}{Mn}{O_4}^-\\\\& 7+4\cdot (-2)=-1 \end{array}

Bekræfter du at jeg har beregnet oxidationstal for den sammensatte ion korrekt? Vi har fået samme resultat kan jeg se. 

Vil du vende tilbage på mit spørgsmål fra tidligere besked : summen af den sammensatte ions oxidationstal er lig med ladningen (og at det er derfor at oxidationstal og ladning har en sammenhæng?)


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. maj 2022 af mathon

Summen af atomernes oxidationstal i en sammensat ion fx MnO4 er lig med den sammensatte ions ladning udadtil.


Svar #9
04. maj 2022 af lagkage11

#8

Summen af atomernes oxidationstal i en sammensat ion fx MnO4 er lig med den sammensatte ions ladning udadtil.

Mange tak for svar. Jeg går i hvert fald ud fra, at vi er enige.


Svar #10
06. maj 2022 af lagkage11

#8

Summen af atomernes oxidationstal i en sammensat ion fx MnO4 er lig med den sammensatte ions ladning udadtil.

Hej igen Mathon

Jeg troede lige at jeg havde den, men jeg har tabt tråden. Vil du hjælpe mig?

Et af mine eksamensspørgsmål lyder:

"Forklar, hvad man forstår ved oxidationstal og vis, hvordan man afstemmer redoxreaktioner ved hjælp af disse."

Hvis vi går tilbage til MnO4− som vi to har skrevet om. Jeg forstår at summen af atomernes oxidationstal er lig med partiklens ladning. Men hvad bruger jeg oxidationstallene til, når jeg tydeligt kan se at partiklens ladning er -1 ? Man kan sige at jeg bruger OT til at bekræfte ladningen -1, men jeg bruger dem vel ikke til at finde ladningen, når den jo allerede er angivet? 

Puha, hvor jeg håber at du vil hjælpe. Jeg har simpelthen brug for at få styr på det.


Brugbart svar (0)

Svar #11
06. maj 2022 af mathon

Eksempel på anvendelse
i sur opløsning.
Oxidation af primær alkohol:

.

                \small R\overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{C}H_2OH\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} +7}}}{Mn}{O_4}^-\;\longrightarrow \;R\overset{\mathbf{{\color{Red} +3}}}{C}OOH\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} +2}}}{Mn}{^{2+}}

\small \begin{array}{lccc} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ C&4&&5\\ Mn&&5&4 \end{array}
                                    

\small \textbf{afstemning af op- og nedgange:}

                \small 5\,RCH_2OH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,Mn{O_4}^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;5\,RCOOH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,Mn{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}

\small \textbf{afstemning af ladning:}

                \small \begin{array}{llllllll} 5\,RCH_2OH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,Mn{O_4}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;12\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;5\,RCOOH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,Mn{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}} \end{array}

\small \textbf{afstemning af hydrogen:}

                \small \begin{array}{llllllll} 5\,RCH_2OH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,Mn{O_4}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;12\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;5\,RCOOH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,Mn{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;11\,H_2O\,_{\textit{(l)}} \end{array}

\small \textbf{oxygen stemmer.}


Svar #12
06. maj 2022 af lagkage11

#11

Eksempel på anvendelse
i sur opløsning.
Oxidation af primær alkohol:

.

                \small R\overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{C}H_2OH\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} +7}}}{Mn}{O_4}^-\;\longrightarrow \;R\overset{\mathbf{{\color{Red} +3}}}{C}OOH\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} +2}}}{Mn}{^{2+}}

\small \begin{array}{lccc} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ C&4&&5\\ Mn&&5&4 \end{array}
                                    

\small \textbf{afstemning af op- og nedgange:}

                \small 5\,RCH_2OH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,Mn{O_4}^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;5\,RCOOH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,Mn{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}

\small \textbf{afstemning af ladning:}

                \small \begin{array}{llllllll} 5\,RCH_2OH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,Mn{O_4}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;12\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;5\,RCOOH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,Mn{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}} \end{array}

\small \textbf{afstemning af hydrogen:}

                \small \begin{array}{llllllll} 5\,RCH_2OH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,Mn{O_4}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;12\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;5\,RCOOH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,Mn{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;11\,H_2O\,_{\textit{(l)}} \end{array}

\small \textbf{oxygen stemmer.}

Mange gange tak. Det hjalp godt nok.

God aften.


Skriv et svar til: Redoxreaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.