Generelt

Tæller årsprøver og termin med i endelige gennemsnit?

10. maj 2022 af enstuderende69

Ja, som spørgsmålet egentlig lyder: gør det det? For at være helt ærlig har jeg nemlig ikke selv regnet med det, så jeg har måske ikke været så "opmærksom", som jeg burde under prøverne - men tæller de med på det endelige snit/eksamensbevis?

Hvor meget tæller egentlig overhovedet med? Jeg synes, det er lidt forvirrende. Jeg ved, at årskarakterer tæller med, i hvert fald, hvis man ikke skal op i eksamen i et vist fag. Jeg går f.eks. i 1.G på HTX og skulle ikke op i nogen eksamen i år, så det er mine tre årskarakterer for biologi, samfundsfag og komm/IT på C, der tæller som karakterer på mit endelige resultat, ikke?

Hvad så, hvis man skal op i faget? Tæller årskaraktererne så slet ikke mere? Og hvad hvis man kun skal op skriftligt og ikke mundtligt, tæller prøvens resultat så for skriftligt og årskarakteren tæller for mundtligt?

Jeg læste her: http://www.mitsnit.dk/how at man kun skal have 4 A-fag på HTX for at gange med sit snit med 1,03 - er det rigtigt?

Og kan man først gange sit snit med 1,08 (såfremt man fortsætter sin uddannelse inden for 2 år) efter man er blevet optaget på en videregående uddannelse, eller hvordan er det, det foregår?

Så har jeg også fået at vide, at SO-karakteren tæller dobbelt på 3. år?

Og så er jeg en lille smule i tvivl om det med vægtningen.... kan det få nogen betydning? For hvis man nu f.eks. får 10 i skriftlig og 12 i mundtlig i et A-fag, så vil vægtningen mellem dem være 1, ikke? Og så vil gennemsnitet da stadig være på 10 * 1 + 12 * 1 = 22/2 = 11.

Det samme med B-fag. Så hvilken effekt har det overhovedet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2022 af ringstedLC

Jeg ved, at årskarakterer tæller med, i hvert fald, hvis man ikke skal op i eksamen i et vist fag.

Hvad så, hvis man skal op i faget? Tæller årskaraktererne så slet ikke mere? Og hvad hvis man kun skal op skriftligt og ikke mundtligt, tæller prøvens resultat så for skriftligt og årskarakteren tæller for mundtligt?

Når et eller flere fag (her bio., samf. komm./IT) afsluttes, - med eller uden eksamen, mundtligt og/eller skriftligt, overføres alle fagets karakterer til eksamensbeviset og indgår derfor i gnm.-snittet. Der medregnes altså:

- Årskarakterer, mundl. og skriftl. for afsluttende år af et fag.

- Eksamenskarakterer, mundt. og skrift.

Ideen er, at du skal arbejde med alle dine fag, imens du har dem, for at få et godt afsluttende årsgnm.-snit. Nogle fag udtrækkes så til mundtl. og/eller skriftl. eksamen, men da ingen ved hvilke, er man nødt til at præstere i det daglige. Til eksamen har du så chancen for at øge dit snit.

Jeg læste her: http://www.mitsnit.dk/how at man kun skal have 4 A-fag på HTX for at gange med sit snit med 1,03 - er det rigtigt?

Nej, ikke i flg. UVM's "UddannelsesGuiden". Uofficielle hjemmesider kan være rigtig gode til mange ting, men tjek altid deres info med de officielle. Hvor snørklede de end er, så er det er jo dem, der gælder.

Og kan man først gange sit snit med 1,08 (såfremt man fortsætter sin uddannelse inden for 2 år) efter man er blevet optaget på en videregående uddannelse, eller hvordan er det, det foregår?

Denne bonusordning blev afskaffet i 2020. Igen en ikkeopdateret info. Se http://www.mitsnit.dk/about

Så har jeg også fået at vide, at SO-karakteren tæller dobbelt på 3. år?

Du mener formentlig SOP (StudieOmrådeProjekt) -karakteren. Projektet laves i 3. G i en kombination af fag og forsvares mundtligt ved eksamination. Karakteren for det tilsvarende SRP på STX vægtes mig bekendt som et A-fag.

Se eventuelt "Studieområdeprojekt" på: https://www.ug.dk/uddannelser/gymnasialeuddannelser/teknisk-studentereksamen-htx

For hvis man nu f.eks. får 10 i skriftlig og 12 i mundtlig i et A-fag, så vil vægtningen mellem dem være 1, ikke? Og så vil gennemsnitet da stadig være på 10 * 1 + 12 * 1 = 22/2 = 11.

Det er kun fagenes niveau, der vægtes. Det vil sige, at alle karakterer, mundt./skr., års./eks. i fx et A-fag vægtes med 2.


Skriv et svar til: Tæller årsprøver og termin med i endelige gennemsnit?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.