Fysik

Energi og kræfter

15. maj 2022 af rycdi - Niveau: B-niveau

Hej, 

Hvad er sammenhængen mellem energi og kræfter. Sådan som jeg ser det er energi et emne for sig selv, og kræfter er et emne for sig selv.

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. maj 2022 af mathon

Bedre
             sammenhængen mellem energi og arbejde.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. maj 2022 af mathon

Mængden af energi kan beskrives ved det arbejde, energien kan give anledning til.

                 \small E=\textbf{F}\cdot\textbf{ s}=F\cdot s\cdot \cos(v)\quad \textup{hvor }v\textup{ er vinklen mellem kraftvektor og vejvektor.}


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. maj 2022 af ringstedLC

#0

Sådan som jeg ser det er energi et emne for sig selv, og kræfter er et emne for sig selv.

Lidt pudsigt; rent sprogligt sammenblandes de to begreber ofte.

Eksempel: "Det har jeg ikke energi kræfter til".

Men adskilt i grundliggende SI-størrelser, hvor:

\begin{align*} \textup{Energi} &= \frac{\textup{masse}\cdot \textup{str\ae kning}^2}{\textup{tid}^2} &&&\left | \textup{Kraft} \right | &= \frac{\textup{masse}\cdot \textup{str\ae kning}}{\textup{tid}^2} \\ \textup{Energi} &= \frac{m\cdot s^2}{t^2} &&&\left | \textup{Kraft} \right | &= \frac{m\cdot s}{t^2} \\ &&\Rightarrow \frac{\textup{Energi}}{\left | \textup{Kraft} \right |} =&\;s \\ \textup{Enheder:} \\ \textup{J} &= \frac{\textup{kg}\cdot \textup{m}^2}{\textup{s}^2} &&&\textup{N} &= \frac{\textup{kg}\cdot \textup{m}}{\textup{s}^2} \\ &&\Rightarrow \frac{\textup{J}}{\textup{N}} =&\;\textup{m}\end{align*}

kunne dette måske bruges.

Bemærk: Kraft er en vektor (som beskrevet i #2). Dens længde angives i enheden N.


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. maj 2022 af SuneChr

# 0
Ser vi på de enheder, der benyttes for kraft og arbejde/energi, bliver det måske lettere at forstå:
1 J (joule) er det arbejde, den energi, en kraft på 1 N udfører over 1 meter (i kraftens retning).
1 J = 1 Nm  (newtonmeter)
Hvad er så 1 N ?
1 N er den kraft, der accelererer 1 kg 1 m/sek2
      Samlet har vi så:
1 J  er det arbejde, der udføres af en kraft, der accelererer 1 kg 1 m/sek2 over en strækning på 1 meter
(i kraftens retning).


Skriv et svar til: Energi og kræfter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.