Generelt

Hjælp til teori spørgsmål

17. maj 2022 af ibo01

Lidt anderledes end hvad siden her bruges til men har et par spørgsmål til teori til kørekort.

- Skal der enten være tavle eller hajtænder på vejen mindst før det kan være ubetinget vigepligt eller kan der også være kryds (ikke lyskryds) hvor ingen af delene er tilstede men stadig er en ubetinget? Hvis ja er det så ikke lidt forvirrende for os kørende for at finde ud af om det er ubetinget eller højre vigepligt og hvordan finder vi egentlig ud af det hvis der findes sådan nogle situationer? 

- Et andet spørgsmål er overhaling af en eller flere køretøjer. Jeg husker den altid når jeg får den fortalt men glemmer/bliver usikker senere når jeg kommer i tanke om det. Billedet viser f.eks. to campingvogne køre bag hinanden og spørgsmålet er: skal man overhale en af gangen eller begge på samme tid. Jeg tror jeg har glemt den her tre gange nu og tror nok det var begge på en gang fordi det skaber mere fare når der er flere overhalinger eller? Nej jeg er sku usikker det kan jeg ikke huske??

- Sidste spørgsmål jeg lige har i hovedet nu er alkohol og promille. Der er åbenbart noget med at man kan få bøde med en promille under 0,5 hvis man ikke er i stand til at køre sikkert, også mener jeg også der var den omvendte med at man kunne have en promille på over 0,5 hvis man køre sikkert uden at være til fare eller ulempe for andre, passer det og hvordan er det lige helt det foregår?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2022 af Moderatoren

Når man først har fået sit kørekort, så har man det med at glemme sådanne ting. Spørg derfor hellere din kørelærer :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. maj 2022 af AngelOneOne

Hej,

Den første er ret 'lige til'. Der er ubetinget vigepligt, hvis det er angivet med hajtænder, skilt, eller vejensudstyr (eller en kombination selvfølgelig). Her er vejens udstyr f.eks. hvis der er brosten mellem udkørslen fra den vej du kommer fra, til den vej du skal ud på. Ellers er der højre vigepligt (og steder der har højre vigepligt er meget svære at finde i hovedstadsområdet i hvert fald). Men kører du ad villaveje, er det vigtigt du meget tydeligt orienterer dig for, om der til sidevejene til den vej du kommer på, er ubetinget vigepligt eller højre vigepligt. Til køreprøven skal man gøre det meget tydeligt, at man orienterer sig, når man kører på villaveje (de fleste har dog somsagt oftest ubetinget vigepligt, hvis det er 'mindre veje' end den du kører på.

I forbindelse med overhaling, skal skal den kunne foretages sikkert. Det vil sige at de 4. betingelser for overhaling skal være på plads:

1. Fri overhalnings strækning:
     Der skal være tilstrækkelig afstand til modkørende.
     Der skal være tilstrækkelig syne. (Bakker, sving og vejrforhold kan forhindre syne)

2. Ingen færdsel bagfra som overhaler:
     Du skal sikre dig at du ikke er til fare, ulempe eller unødig ulempe.

3. Bilen foran skal ikke overhale:
     Du skal endvidere sikre dig at forankørende ikke overhaler, eller forbereder en overhaling.

4. Der skal være plads at komme ind igen:
     Der kan være tæt færdsel som hindrer.

Hvis ikke disse 4 ting er på plads, må du ikke overhale. Men denne skal du nok som #1 siger, spørge din kørelærer om for at være på den helt sikre side i lige det specifikke tilfælde du nævner.

Husk også at overhalingsblink (3-4 blink med blinklyset inden overhalingen begyndes) er obligatorisk på motorvej. Overhalingsblink må bruges i alle overhalingssituationer, men skal bruges på motorvej. Så vidt jeg husker, skal man til teoriprøven altid svare JA hvis der spørges til om man vil bruge overhalingsblink - Men spørg din kørelærer om det.

Du kan altid få en bøde, hvis du fører et køretøj og du ikke er i stand til at føre det sikkert af den ene eller anden årsag (behøver jo ikke være alkoholpåvirkning der er årsagen. Det kan også være glemte briller som du skal bære, medicin der sløver dig, narkotikapåvirkning, osv.).

Der er til gengæld ikke nogle tidspunkter hvor du må føre et motorkøretøj lovligt, hvis din promille er over 0,5. Det du måske forveksler det med er, at der ikke er nogen fast promillegrænse for cyklister. Her er det politiets vurdering af, om du er i stand til at føre cyklen på en sikker måde, der afgør om du får en bøde eller ej.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. maj 2022 af AngelOneOne

Hej,

Lige en ekstra note omkring vigepligten. Hvis du ikke kan se på en vej, om der er ubetinget vigepligt eller ej (f.eks. hvis der ligger sne som dækker for brosten eller hajtænder), så skal du altid regne med der er højre vigepligt.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Hjælp til teori spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.