Biologi

Bikarbonat

02. august 2022 af yyyyyyyyyyyy - Niveau: B-niveau

Jeg er forvirret. Altså er det både parietalceller der producerer bikarbonat, men også acinus celler? Den ene ligger jo i maven og de andr eligger i pancreas?


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. august 2022 af DrNielsen

Parietalceller er ventriklen(mavesækkens) syrefabrik. Parietalceller danner først kulsyre ved hjælp af carbonisk anhydrase. Herefter dissocierer et H+ spontant sammen med bikarbonat. H+ transporteres ud i ventriklen. Bicarbonat transporteres ud i blodbanen. Bikarbonat veksles med chlorid som videre transporteres ud i ventriklen. Hermed dannes HCl - satlsyre. Så på den måde kan du godt sige at parietalcellerne danner bikarbonat - men man vil nok klassisk sige at parietalcellerne danner syre.

Bicarbonat har en funktion mange steder i kroppen. Tarme, nyrer mm. er også associeret med bicarbonat.


Svar #2
02. august 2022 af yyyyyyyyyyyy

Mange tak - fandt også godt ud af det :)) Er der en måde jeg kan skrive til dig over pb?


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. august 2022 af DrNielsen

Du kan anmode om min mail på min profil oppe i højre hjørne. Ellers send din mail her :-)

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. august 2022 af DrNielsen

Nå - jeg kunne også. Jeg har delt min mail med dig. Du er velkommen til at skrive.

Svar #5
02. august 2022 af yyyyyyyyyyyy

#4 Nå - jeg kunne også. Jeg har delt min mail med dig. Du er velkommen til at skrive.

Tusind tak! 


Skriv et svar til: Bikarbonat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.