Matematik

✰hvilken x værdi giver højeste y?: -8,082x^2+477,7x-125x+1250

18. august 2022 af bananfluernesdamhavebolig - Niveau: B-niveau

Hej og goddag kæreste medstuderende, jeg er en absolut HHX elev og forsøger med alle hjælpemidler at løse lektien til matematik :)

opgaven lyder som følgende + (pdf fil med funktionernes grafiske beskrivelse) :

at finde det højeste dækningsbidrag, altså omsætning(andengradsfunktion) fratrukket omkostninger(førstegradsfunktion) "rummet imellem de to som danner en halv elipse", jeg har kigget og kigget i min bog og der er ingen hjælp at finde hmm... har i svaret til denne gåde?

med andre ord, hvilken hvilken x værdi giver det højeste resultat?: -8,082x^2+477,7x-125x+1250

og også skal i have en god dag og tak for kigget, jeg takker storartet for al mulig hjælp

Vedhæftet fil: højestedækningsbidrag.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. august 2022 af peter lind

se formel 19 i din formelsamling


Svar #2
18. august 2022 af bananfluernesdamhavebolig

toppunktsformel ej forglemt, ikke spørgsmålet

andengradspolynomiet skæres af en given førstegradsfunktion, hvilken y værdi indenfor den halvtdannede elipse danner den største værdi

ved brug af symbol og formalisme + muligheden at formidle en formular til højeste x værdi


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. august 2022 af Anders521

#2...Hvis dækningsbidraget er differensen mellem omsætningen og omkostningen, vil det største dækningsbidrag, ud fra din figur, være den største lodrette afstand mellem grafen for omsætningen og grafen for omkostningen. 

I dit 1.indlæg skriver du regneforskriften er et 2.gradspolynomium for dækningsbidraget (gættes der), hvilket kommer af at have trukket forskriften for omkostningen fra forskriften for omsætningen. Så må formel 19 i din formelsamling være oplagt at bruge, som anbefalet i #1, da 2.koordinaten til dertil vil give dit største dækningsbidrag. 


Skriv et svar til: ✰hvilken x værdi giver højeste y?: -8,082x^2+477,7x-125x+1250

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.