Fysik

HJÆLP-VARMEKAPACITET

18. august 2022 af betibet - Niveau: B-niveau

hejsa,
jeg har brug for hjælp til, at finde ud af, hvordan jeg beregner følgende opgaver:

opgave: 

en genstand har massen 150 g og den specifikke varmekapacitet 600 J/(K*kg). Dens starttemperatur er 20.0 *C.

b) Beregn genstandens temperatur (t), efter at der er tilført varmenergien 100 J.

c) Beregn genstandens temperatur (t), efter at der er tilført yderligere varmeenergi, såldes at der i alt er tilført den totale varmeenergi (Q_total) 500 J.

please hjælp.

tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. august 2022 af peter lind

Du angiver i din profil, at du går på universitet eller lignende uddannelse. Det spørgsmål du kommer med svarer langt fra til det. Få rettet din profil. Vi skal bruge den oplysning til at vurderer, hvor langt du er kommet i undervisningssystemet og tilrettelægge vores svar derefter.

Du skal først og fremmest lære at slå op i din formelsamling så du er fortrolig med den.

Den formel du skal bruge er Q = m*c*ΔT hvor Q er varmemængden, m er massen,c er den specifikke varmekapacitet og ΔT er temperaturændringen


Svar #2
18. august 2022 af betibet

sorry er ret ny til det her, er i gang med at supplere fag.


Svar #3
18. august 2022 af betibet

men hvordan skal jeg kunne vide, hvad temperaturændringen er, når jeg kun ved at starttemp er 20,0

*C? er der tale om ΔT=ΔT_2 - ΔT_1 ?


Brugbart svar (1)

Svar #4
18. august 2022 af ringstedLC

b)

\begin{align*} Q &= m\cdot c\cdot \bigl(T_{1,\,slut}-T_{start}) \\ \frac{Q}{m\cdot c} &= T_{1,\,slut}-T_{start} \\ T_{1,\,slut} &= \frac{Q}{m\cdot c}+T_{start} \end{align*}

c)

\begin{align*} T_{2,\,slut} &= \frac{Q_{total}}{m\cdot c}+T_{start} \end{align*}


Svar #5
18. august 2022 af betibet

ja, jeg er med på det. dog forstår jeg ikke, hvordan T_1slut - T_start skal beregnes når jeg kun kender starttemperaturen, som er 20 *C. :/


Brugbart svar (1)

Svar #6
18. august 2022 af ringstedLC

#5: I #4 isoleres sluttemp. Du kender alle størrelserne på udtrykkenes højre sider.


Svar #7
18. august 2022 af betibet

tusind tak for hjælpen ringstedLC.


Skriv et svar til: HJÆLP-VARMEKAPACITET

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.