Matematik

Bestem de værdier af k

04. september 2022 af sabrina132 - Niveau: A-niveau

Hej 

jeg har løst denne opgave, men ved ikke helt om jeg har gjort det rigtigt.

Vedhæftet fil: Bestem k.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september 2022 af Sveppalyf

Funktionen er voksende, når der gælder

f '(x) ≥ 0 for alle x  (Du har glemt mærket.)

og du finder rigtigt nok

f '(x) = 3x2 + 2kx + 3

Vi skal med andre ord bestemme k således at der gælder

3x2 + 2kx + 3 ≥ 0  for alle x

Vi skal altså ikke løse ligningen men derimod finde ud af hvordan vi kan bestemme k så grafen for 3x2 + 2kx + 3 ikke kommer ned under 0.

Vi har at gøre med en parabel der vender armene opad (da faktoren foran x2 er positiv.)

Vi kan se at diskriminanten ikke må være positiv, for så er der en del af grafen der kommer under 0. Hvis diskriminanten er 0, bliver f '(x) = 0 for en enkelt værdi af x. Det må den godt da vi bare kræver at f '(x) ≥ 0 (altså ≥, ikke >). For D<0 er alle værdier af f '(x) større end nul.

Vi har altså at f '(x) ≥ 0, når der gælder at D ≤ 0. Så vi finder

D ≤ 0  <=>

4k2 - 36 ≤ 0  <=>

k2 ≤ 9  <=>

-3 ≤ k ≤ 3


Svar #2
04. september 2022 af sabrina132

#1 

Tak for svaret, men hvordan kom du frem til det sidste linje?


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. september 2022 af Sveppalyf

k2 ≤ 9  

Inde i mit hoved tager jeg kvadratroden på begge sider:

k ≤ 3

Men man skal lige passe på. Da k2 giver det samme hvad enten k er positiv eller negativ, så bliver uligheden brudt både når k er større end 3, men også når k er mindre end -3. For eksempel hvis k = 4, så bliver k2 = 16 og uligheden er ikke opfyldt. På samme måde har vi at hvis k = -4, så bliver k2 igen 16 og uligheden igen brudt.

k skal ligge mellem -3 og 3 for at k2 højst bliver 9. Det kan man skrive som

-3 ≤ k ≤ 3


Svar #4
04. september 2022 af sabrina132

#3

1000 tak for den hjælpende hånd.


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. september 2022 af ringstedLC

#2: Det er en andengrads-ulighed:

\begin{align*} k^2 &\leq 9\\ |k| &\leq \sqrt{9} &&\Rightarrow \left\{\begin{matrix} k &\leq& 3 \\ k &\geq& -3\end{matrix}\right\}\Rightarrow -3\leq k\leq 3 \end{align*}

___

\begin{align*} k^2 &= 9 &&\Rightarrow k=\pm\sqrt{9} \\ |k| &= \sqrt{9} \\ k =\sqrt{9} &\,\vee -k= \sqrt{9} \\ k =\sqrt{9} &\,\vee k= -\sqrt{9}=-3 \end{align*}


Skriv et svar til: Bestem de værdier af k

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.