Biologi

Drivhuseffekten

08. oktober 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau
Jeg kunne virkelig godt bruge en bekræftelse på om det sidste i min tekst er korrekt, eller om jeg har misforstået noget. Når der afbrændes forstille brændstoffer så frigives der store mængder kulafgift som har været lageret i de fosille brændstoffer? Er det korrekt??



Min tekst:

“Når vi mennesker vælger at afbrænde de fossile brændsler til brugen af f.eks. benzin til vores biler (eller andet transport), produktion af strøm, til varme elg. udleder vi store mængder drivhusgasser som siver op til atmosfæren, og øger drivhuseffekten, og dermed temperaturen. Det gør det fordi, der frigives store mængder kulstof som har været lagerert i de fossile brændstoffer i millioner af år.”


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. oktober 2022 af mathon

Ikke fordi, der frigives store mængder kulstof, som har været lagret i de fossile brændstoffer i millioner af år, men fordi \small CO_2 er en drivhusgas, der holder på den fra Jorden udstrålede varmeenergi, hvilket bevirker en temperaturforhøjelse og hvad deraf følger.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. oktober 2022 af ringstedLC

Udover en del stavefejl er det rigtigt.

Sammenhænge:

- Brændsler, herunder fossile brændsler, består af kulstof.

- Afbrænding af kulstof danner kuldioxid (CO2) som er en drivhusgas.

- Drivhusgasser giver en drivhuseffekt, der isolerer Jorden fra verdensrummets temperatur som er tæt på 0 grader Kelvin.

- Når drivhuseffekten øges stiger Jordens gennemsnitstemperatur.

Det klima vi har haft under den nuværende fauna- og floras udvikling er foregået med en nogenlunde konstant drivhuseffekt uden de fossile brændslers indflydelse.

Når de fossile brændsler så i nutiden afbrændes, danner de en ekstra mængde drivhusgas.


Svar #3
08. oktober 2022 af Annicca (Slettet)

Jeg har nu lavet om på det - ser det nu bedre ud?
Denne tekst skal jeg nemlig læse op for en 7. kl. i næste uge (omkring klimaforandringer), så derfor skal teksten gerne være overskuelig og forståelig, men selveføglig også korrekt.
På forhånd tak.


Den nye version:


Når vi mennesker afbrænder fossile brændstoffer til f.eks. brug af benzin til biler (eller andre transportformer), produktion af strøm, til varme elg., frigives det kulstof, som var legeret i algererne, planterne og dyrene i form af CO2 under forbrændingen. Dette medfører til et udslip af CO2 til atmosfæren, og øger mængden af drivhusgasser og dermed øges temperaturen på jorden, hvilket b.la. skaber de mange klimaforandringer, vi hører om.
(Dette kaldes også for den menneskeskabte drivhuseffekt).

F.eks. vil isen på Arktis og Grønland smelte, hvoraf vandstanden derfor vil stige.
Mere voldsomme naturkatastrofer, dyr og planterarter vil forsvinde - dette er kun nogle af de mange klimaforandringer, vi kan opleve på baggrund af den globale opvarmning.

Skriv et svar til: Drivhuseffekten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.