Matematik

Integralregnings projekt

09. oktober 2022 af MathManDK - Niveau: A-niveau

Hej allesammen.

Jeg kunne virkelig godt bruge et par tips med på vejen til dette matematik projekt om en kunstig sø, med anvendelse af integral regning.

Jeg har vedhæftet opgave introduktionen som et billede og opstillet opgave spørgsmålene nedenfor:

1. Bestem den største og den mindste bredde af søen.
2. Bestem overfladearealet af søen.
3. Bestem den største og mindste dybde i søen med udgangspunkt i dette tværsnit.
4. Bestem middeldybden.
5. Undersøg, om koncentrationen af fosfor i søen overholder Miljøstyrelsens anbefalinger.

Det er især spørgsmål 1 og 2 jeg godt kunne bruge et hint/hjælp til at starte med :)

Tanker om spørgsmål 1:
For at bestemme den største og mindste bredde af søen, tænkte jeg at man kunne sætte de to funktioner lig med hinanden, og løse med hensyn til x, f(x)=g(x). Ved nærmere eftertanke giver dette jo ikke mening da man på figur 10.30 kan se at søen kun er i intervallet [0; 2,5] ? Har i en idé til dette?

Tanker om spørgsmål 2:
Her tænkte  jeg at man kunne opstille et bestemt integrale fra 0-2,5 og indsætte f(x)-g(x) i integralet? Ud fra dette udregner jeg vil kun arealet af søen, og ikke overflade arealet, da jeg ikke tager hensyn til dybden?

Mvh ManDK

Vedhæftet fil: mat.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. oktober 2022 af jl9

1. Hvis du løser f(x) = g(x) finder du vel der hvor bredden måtte være 0. Er det ikke forskellen mellem f(x) og g(x) du ønsker at finde minimum og maksimum af i intervallet 0-2,5?

2. Lyder fornuftigt med fremgangsmåden. Forstår ikke hvad du mener med areal, overfladeareal og dybde..


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. oktober 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. oktober 2022 af ringstedLC

1. Din nærmere eftertanke er rigtig. De to grafer skærer jo ikke hinanden. Lav istedet en breddefunktion:

\begin{align*} br(x) &= f(x)-g(x)\;,\;0\leq x\leq 2.5 \end{align*}

Bestem dens maks/min.

2. Overfladeareal og areal er vel det samme. Dybden har ikke noget at gøre med overfladearealet.


Skriv et svar til: Integralregnings projekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.