Biologi

Lungekredsløbet

21. oktober 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau
Jeg skal svare på følgende spørgsmål: “Hvad sker der med blodet i lungerne? ”


Til det svarer jeg følgende:
I lungerne sker udvekslingen af CO2 og O2 via diffusion, dette finder sted i lungernes alveoler. Vores lunger består nemlig af mange mio. luftfyldte blærer kaldet alveoler, som er omgivet af lungekapillærer, som er her selve udvekslingen af CO2 og O2 finder sted. Når blodet har afgivet CO2 og er blevet iltet, samles kapillærnettet til venoler og vener, og det iltede blod føres tilbage til hjertets venstre forkammer, og dermed starter kredsløbet igen.


Er det korrekt, det jeg skriver??
På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2022 af Skaljeglavedinelektier

Afhængigt af niveau er det helt fint. 

"dermed starter kredsløbet igen" er ikke helt korrekt, hvis du ikke skriver, at blodet pumpes fra venstre forkammer til venstre hovedkammer, hvorfra det pumpes ud i hele kroppen, hvor (noget af) ilten forbruges før, det hele kommer tilbage til højre side af hjertet. Du kunne måske inkludere noget om hjertets højre side. 


Svar #2
21. oktober 2022 af Annicca (Slettet)

Tusinde tak :)

Måske noget mere ala dette:
I lungerne sker udvekslingen af CO2 og O2 via diffusion, dette finder sted i lungernes alveoler. Vores lunger består nemlig af mange mio. luftfyldte blærer kaldet alveoler, som er omgivet af lungekapillærer, som er her selve udvekslingen af CO2 og O2 finder sted. Når blodet har afgivet CO2 og er blevet iltet, samles kapillærnettet til venoler og vener, og det iltede blod føres tilbage til hjertets venstre forkammer, hvoraf det pumpes videre til hjertets venstre hjertekammar, hvor arota sørger for, at det iltet blod transporteres ud i hele kroppen.


(Jeg vælger ikke at tage udgangspunkt i hjertes højre side, fordi det kommer i det næste spørgsmål nemlig :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. oktober 2022 af Skaljeglavedinelektier

Igen efter niveau tænker jeg det er helt fint. Det hedder aorta. 


Skriv et svar til: Lungekredsløbet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.