Matematik

min. std. afv.

21. oktober 2022 af gamerenn - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg har til opgave, at beregne, hvor mange stk. pizza og burger der skal sælges, når omsætningen er 10000 og std. afv. på omsætningen skal minimeres.

Jeg har følgende oplysninger, men ved ikke hvordan jeg skal opstille funktionen til udregning:

Omsætning

gns. pizza

gns. burger

std. afv. pizza

std. afv. burger


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2022 af jl9

Er der flere info, er det pris eller antal og er der en nævnt om der er en statistisk fordeling antaget? Upload evt. hele opgaven


Svar #2
21. oktober 2022 af gamerenn

Har også korrelationen, manglede jeg at skrive.

Opgaven lyder:

Beregn hvor mange stk. af hhv. burger og pizza, et pizzaria skal sælge for at den forventede ugentlige omsætning er 10.000 kr., og med mindst muligt afvigelse (std. afv.) på omsætningen.

Så jeg skal finde et salgsmix af pizza og burger, der giver en omsætning på 10.000 kr., med mindst mulige standardafvigelse.

gns. salgspris pizza 5,8

gns. salgspris burger 4,6

std. afv. pizza 0,41

std. afv burger 0,25

korrelation 0,3


Svar #3
21. oktober 2022 af gamerenn

Husker, at min underviser snakkede om, at man kan opskrive std. afv. for omsætning som funktion af én variabel ved at udnytte betingelsen for gns. hvorefter den fundne funktion skal minimeres. Men er blank på hvordan.


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. oktober 2022 af jl9

Godt du næbner korrelation- går ud fra det er koefficenten, altså co-variansen normaliseret. Ved du om det er normalforeling eller om det betyder noget? Måske bedst at starte med at opstille varians (std afv) funktionen, og så bagefter prøve at minimere

Hvilket fag har du her?


Svar #5
21. oktober 2022 af gamerenn

Faget er statistik. Opgaven fortæller ikke om fordelingen er normalfordelt - umiddelbart har det ingen betydning.


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. oktober 2022 af jl9

Ok, giver bedre mening med statistik. Man må kunne opstille en formel for korrelations-koefficenten baseret på moment


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. oktober 2022 af jl9

Måske kan man bruge at:

Var(X+Y) = Var(X) + Var(Y) + 2*Cov(X,Y)

og så f.eks. finde et a som minimerer:

Var(a*X + (1-a)*Y)

Så er a fraktionen af antal f.eks. pizza.


Skriv et svar til: min. std. afv.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.