Matematik
Hjælp
Nogle der kan hjælpe mig med denne her opgave?
Jeg har brugt lang tid på den og er ikke kommet frem til noget fornufte.
Jeg skal finde afstanden mellem punktet og linjen.
Svar #1
06. november 2022 af Lektiehjælper101 (Slettet)
Du skal her gøre brug af distanceformlen, men først skal du omskrive din parameterfremstilling til linjesligning, derefter kan du anvende det punkt du har fået oplyst til at bestemme afstanden til linjen. Skrive gerne, hvis det skal uddybes.
Svar #2
06. november 2022 af Moehy
Er det her rigtig hvis jeg skal omskrive parameterfremstilling til linjesligning?
-x -2y + 8 = 0
Kan jeg nu bruge formlen for at beregne afstanden fra punktet til linjen?
Svar #3
06. november 2022 af StoreNord
Næh UPS Jeg ville teste punktet (4,6) Det er nemlig ikke på den linje.
Svar #4
#2Er det her rigtig hvis jeg skal omskrive parameterfremstilling til linjesligning?
-x -2y + 8 = 0
Kan jeg nu bruge formlen for at beregne afstanden fra punktet til linjen?
Det er næsten rigtigt, du mangler bare at isolere y, så der der kun står et positiv y på den ene side af lighedstegnet, for så kan du nemlig aflæse a og b på denne form ; y=ax+b
Svar #5
Der efter kan du gøre brug af distanceformlen
Svar #7
Hele ideen er at du starter ud med at omskrive parametterfremstilling til linjensligning.
Dette gøres først ved at omskrive din retningsvektor (4,6) til en normalvektor. Derefter indsætter du punktet og koordinaterne for din normalvektor ind i linjenligning : a(x-x0)+b(y-y0)=0
Så isolere du y og reducer, så der kun står et y på den ene side af lighedstegnet, så kan du tilsidst aflæse a og b og anvende distanceformlen
Svar #8
06. november 2022 af StoreNord
Du skulle få denne her linje:
Svar #11
Ja lige præcis, så dividere du bare med 2 på begge sider af lighedstegnet, så der kun står, et y tilbage
Svar #12
#7Hele ideen er at du starter ud med at omskrive parametterfremstilling til linjensligning.
Dette gøres først ved at omskrive din retningsvektor (4,6) til en normalvektor. Derefter indsætter du punktet og koordinaterne for din normalvektor ind i linjenligning : a(x-x0)+b(y-y0)=0
Så isolere du y og reducer, så der kun står et y på den ene side af lighedstegnet, så kan du tilsidst aflæse a og b og anvende distanceformlen
Skal det stå sådan: 2y = x + 8 ???
Svar #13
#11Ja lige præcis, så dividere du bare med 2 på begge sider af lighedstegnet, så der kun står, et y tilbage
Er det her det endelige resultat: y = x + 8 ?
Svar #14
y=1/2x+4, hvor a=1/2 og b=4.
Det er vigtigt, at når vi dividerer på den ene side af lighedstegnet, at vi også gører det på den anden side af lighedstegnet.
Svar #15
Det har jeg fuldstændig glemt, min fejl.
Det ENDELIG resultat bliver altså: y= 0,5 + 4
Svar #18
Du kunne egentlig også undgå at reducere, hvis du skulle støde på en ligende opgave i fremtiden og så bruge en lidt anden version af distanceformlen, men det skal være op til dig, hvilken metode du foretrækker.