Matematik

Monotoniforhodl, - forklaring

21. november 2022 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau

Nogle der kan forklare mig havd monotomiforhold er ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2022 af Moderatoren

Du kan 'bare' google det og finde 100vis af forklaringer. 

Kan du ikke i stedet spørge, hvad du er i tvivl om?


Svar #2
21. november 2022 af SkolleNørd

Jeg har fået wn tegning med nogle af disse “buer” og der står jeg skal finde maksimumsted, minimumsted, maksimumværdi, maksimumsted og dermed også finde monotomiforholdet. Jeg forayår ikke hver af diase begreber og hvordan finder man finder svaret til dette?

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. november 2022 af ringstedLC

#0: Monoton ≈ ensformig, kedelig. Monotoniforhold er de intervaller af en funktion, hvori dens hældning er ensformig, altså positiv, negativ eller nul.

Eks.1:

Grafen for en lineær funktion er en ret linje på formen y = ax + b. Den har hældningen a, uanset værdien af x. Funktionen er derfor monoton i intervallet -∞ til ∞.

\begin{align*} a &< 0\Rightarrow f(x)\searrow\; &\approx (\textup{aftagende}) \\ a &> 0\Rightarrow f(x)\nearrow\; &\approx (\textup{voksende}) \\ a &= 0\Rightarrow f(x)\rightarrow &(\textup{en konstant}) \\ \end{align*}

En lineær funktion har ikke nogen maks-./min.-værdi


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. november 2022 af ringstedLC

Eks. 2:

Grafen for en andengradsfunktion er en parabel på formen y = ax2 + bx + c hvor toppunktet har x-værdien:

\begin{align*} x_0 &= \frac{-b}{2\,a} \end{align*}

Parablens hældning er afhængig af værdien af x. Hvis parablen vender grenene i positiv retning:

\begin{align*} x &<x_0\Rightarrow f(x)\searrow \;,\;a>0 \\ x &>x_0\Rightarrow f(x)\nearrow \;,\;a>0 \\ x &=x_0\Rightarrow f(x)\rightarrow \;,\;a<0\vee a>0 \end{align*}

Funktionen er derfor monoton i intervallerne -∞ til x0 og x0 til ∞. Den har min.-værdi i sit toppunkt.


Svar #6
21. november 2022 af SkolleNørd

Hvad er maksimumsværdi og minimumsværdi for en bue?


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. november 2022 af ringstedLC

En bue har enten en maks- eller en min.-værdi.

Spørg konkret med fx en forskrift.


Svar #8
21. november 2022 af SkolleNørd

Kan jeg bedhlfte et koordinat med en bue, så er det vel nemmere?
Jeg skal nemlig fidne det på den men ved ikke havd det er.

Brugbart svar (0)

Svar #9
22. november 2022 af StoreNord

Ja, du kan vedhæfte et billede af en "bue".   Men det kan jeg jo også.


Skriv et svar til: Monotoniforhodl, - forklaring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.