Fysik

Flamingoplade i vand

23. november 2022 af AmandaST - Niveau: B-niveau
Hej. Jeg har brug for hjælp til en opgave, hvor jeg skal vurdere højden af den del af flamingopladen, der er over vandoverfladen. Jeg ved ikke, hvilken formel jeg skal bruge. Her er data til opgaven: flamingopladens areal er 1,40 kvadratmeter, højde 34,0 cm og densitet er 38,0 kg/kubikmeter. Flamingopladens masse er 18,1 kg og flaget og stangen har en samlet masse på 1,25 kg.
På forhånd tak for hjælpen.

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. november 2022 af ringstedLC

Træstammen flyder pga. vandets opdrift (Archimedes lov). Opdrift er en kraft modsatrettet tyngdekraften:

\begin{align*} F_\textup{Opdr.}=F_\textup{fortr. vand} &= F_\textup{skib} \\ m_\textup{fortr. vand}\cdot g &= m_\textup{skib}\cdot g \\ V\cdot \rho _\textup{vand} &= m_\textup{skib} \quad,\;\rho =\frac{m}{V} \end{align*}

Hvis flagstangen står lodret over pladens tyngdepunkt er:

\begin{align*} m_\textup{skib}=m_\textup{plade}+m_\textup{stang} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. november 2022 af ringstedLC

#1 rettelse: Flamingopladen flyder....


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. november 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} \textup{Ved flydning:}\\&& V_{\textup{under}}\cdot \varrho_{\textup{vand}}\cdot g=F_{\textup{op}}=m_{\textup{legeme}}\cdot g\\\\&& V_{\textup{under}}\cdot \varrho_{\textup{vand}}=m_{\textup{legeme}}\\\\&& h_{\textup{under}}\cdot A\cdot \varrho_{\textup{vand}}=m_{\textup{legeme}}\\\\&& h_{\textup{under}}=\frac{m_{\textup{legeme}}}{A\cdot \varrho_{\textup{vand}}}\\\\&& h_{\textup{under}}=\frac{19.35\;\mathrm{kg}}{\left ( 1.40\;\mathrm{m^2} \right )\cdot \left (10^3\;\mathrm{\frac{kg}{m^3}} \right )}=0.013821\;\mathrm{m}=1.38\;\mathrm{cm}\\\\\\&&h_{\textup{over}}=\left ( 34.0\;\mathrm{cm} \right )-\left (1.38\;\mathrm{cm} \right )=32.62\;\mathrm{cm} \end{array}


Skriv et svar til: Flamingoplade i vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.