Biologi

Elektrontransportkæden

25. december 2022 af Ukendtpige - Niveau: B-niveau

Kan nogen forklar mig disse to figurer, der er vedhæftet? Jeg forstår ikke det med energiniveauet, da det jo er transporten fra det intermembrane rum til matrixen igen, som genererer ATP. 

Nogle videoer siger at der for hvert elektron pumpes en proton (H+) over på den anden side af membranen, men hvorfor er der såtegnet 4 H+ på figur b? 

Og hvorfor er der ved enzymkompleks tegnet 4 H+, mens der ved enzymkompleks 3 kun er tegnet 2 og så 4 igen ved enzymkompleks 4? Det er lidt forvirrende når bøger og videoer modsiger hinanden...


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. december 2022 af Christianfslag

Om der er tegnet fire hydroner, tretten, syvogfyre eller to er ligegyldigt. Deres deltagelse i illustrationen er for at vise, hvordan der dannes en hydrongradient ved at pumpe hydroner ud i det intermembrane område.

Her har du en video, som jeg synes forklarer processen godt. Electron Transport Chain (Oxidative Phosphorylation) - YouTube


Svar #2
27. december 2022 af Ukendtpige

Men det er da nødvendigt for at vide hvor mange ATP der dannes pr. Glukosemolekyle. Jeg er godt med på st der står ca. 30 i hver bøger, men jeg vil bare selv kunne komme frem til det via. Egne beregninger.

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. december 2022 af Skaljeglavedinelektier

Wikipedia tager dig igennem det: https://en.wikipedia.org/wiki/Cellular_respiration


Svar #4
30. december 2022 af Ukendtpige

Jeg mener ikke Wikipedia er god til at forklar det, jeg mangler stadig svar på mit spørgsmål.

Skriv et svar til: Elektrontransportkæden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.