Fysik

udregne t_10m = V_rest / 15 L pr min

21. januar 2023 af JVin - Niveau: B-niveau

Jeg har en opgave som lyder:

En dykkers scuba-udstyr  indeholder trykflaske med et samlet rumfang på 12.0 L og et lufttryk, som til at begynde med er 20.2 MPa. Dykkeren suger 15 L luft per min ind i masken. Hvor længe kan dykkeren højest opholde sig på 10 meters dybte

Har ingen ide om hvordan den skal være mulig at løse da jeg kun kan komme frem til t_10m = V_rest / 15 L pr min


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. januar 2023 af peter lind

Det er klart at du skal bruge Boyle-Mariottes lov tryk*rumfang = konstant. Du må også regne med at lufttrykket ved indsugningen er ca. 2 atm.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. januar 2023 af AngelOneOne

Hej,

Jeg vil tro du også kan anvende idealgasligningen (PV = nRT) til at beregne antal mol der er i dykkerens trykflaske til at starte med, Huskt at tage højde for trykket på 10 meters dybde når du laver beregningen, og anvende den rigtige R-konstant ved tryk i Pa. Det kræver selvfølgelig at du kender temperaturen. Du kan herefter beregne hvor mange mol der er i de 15 L som dykkeren bruger i minuttet, hvis du kender luftartens molære volumen (24,45 L/mol ved standardbetingelser) ved de betingelser som dykkeren er i ved at bruge sammenhængen mol = volumen / molær volumen.

Herefter kan du dividere antal mol i trykflasken med antal mol der forbruges per minut.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. januar 2023 af mathon

Se evt. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2063034

Skriv et svar til: udregne t_10m = V_rest / 15 L pr min

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.