Fysik

Radioaktivitet

31. januar 2023 af Mathjælptak - Niveau: A-niveau

Hejsa

Jeg er blevet stillet denne opgave, men jeg er simpelthen i tvivl om, hvordan den skal løses. Jeg ved at formlen for aktivitet skal benyttes, men jeg er i tvivl om hvordan. Håber nogen kan hjælpe (opgaven er linket som billede)

Vedhæftet fil: fysik.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2023 af Sandra03


Den frigivne energi fra 1,5 g Curium-242 er givet ved ligningen: E = (1,5 g) * (9,79*10^-13 J/henfald) * (N_A/M) hvor N_A er Avogadros tal, og M er den molære masse af Curium-242 (som er 242 g/mol). Ved at tilslutte værdierne får vi: E = (1,5 g) * (9,79*10^-13 J/henfald) * (6,02*10^23 mol^-1/242 g/mol) E = 6,71*10^9 J
 

Håber det kan hjælpe..


Svar #2
31. januar 2023 af Mathjælptak

Kan du henvise til formler? Jeg får slet ikke det samme som dig


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. februar 2023 af Eksperimentalfysikeren

Der mangler en oplysning.

#1 har regnet ud, hvor stor en energi, der frigives når hele mængden af Curium-242 omdannes, men der er ikke spurgt om en energi, men om en effekt, altså energi pr. sekund.

Der er forskellige måder, du kan regne det ud på. Jeg formoder, at der er et spørgsmål a), hvoraf halveringstiden kan findes. Det er muligt, den er opgivet, og det er muligt, at den skal beregnes i spørgsmål a).

Du kan ved hjælp af Avogadros tal og atommassen for Curium-242 finde antal atomer i de 1,5g. Ud fra halveringstiden kan du så beregne antal henfald pr. sekund. Det ganger du med energien pr henfald, så har du effekten.

En anden mulighed, der også kræver kendskab til halveringstiden, er at opstille et integral til bestemmelse af den samlede energiomsætning i uendelig lang tid ud fra den ukendte effekt. Den samlede energiomsætning kender du fra #1. Så kan du finde effekten.


Svar #4
01. februar 2023 af Mathjælptak

Altså den fulde opgave ser sådan her ud

Vedhæftet fil:fysik 2.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. februar 2023 af Eksperimentalfysikeren

Så må du søge efter halveringstiden på nettet. Du kan finde halveringstiden på Wikipedia, Curium, Engelsk sprog.


Skriv et svar til: Radioaktivitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.