Matematik

matematik moms

12. februar 2023 af scooby10 - Niveau: 9. klasse

jeg skal lave en opgave og er i tvivl hvordan jeg skal regne den ud og hvordan stykket skal skrives op.

jeg skal finde ud af hvad en id voks til 65 kr koster,  første skal jeg regne det uden momes og under det står der (indkøbspris+100% fortjenelste)

og så skal jeg regne salgsprisen med moms, hvor der igen står( salgspris uden moms+25%) 

så ville blive rigtig glad hvis nogle kan hjælpe, så jeg også selv ville kunne regne resten af opgaven ud 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. februar 2023 af peter lind

Der står et sted at du går i 9. klasse et andet sted at du går i HF. Ret dette.

Hvad har du problemer med ?


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. februar 2023 af ringstedLC

\begin{align*} \textup{Indk\o bspris} &= 65\;(\textup{kr.}) \\ \textup{Salgspris u. moms} &= \textup{Indk\o bspris}+100\%\;\textup{fortj.} \\ &= \textup{Indk\o bspris}\cdot 2 \\ \textup{Salgspris u. moms} &= ...\;(\textup{kr.}) \\\\ \textup{Salgspris m. moms} &= \textup{Salgspris u. moms}+25\% \\ &= \textup{Salgspris u. moms}\cdot 1.25 \\ \textup{Salgspris m. moms} &= ...\;(\textup{kr.}) \end{align*}

NB. Vælg et niveau, der svarer til udd. i din profil, og vedhæft gerne et godt billede af dine opgaver.


Svar #3
12. februar 2023 af scooby10

Hej det er fordi jeg tage 9 klasse online på vuc/hf, så ved viste ikke hvad jeg ellers skulle skrive? men da det er mange år siden jeg har haft matematik kan jeg godt have lidt svært ved at forstå hvordan jeg skal regne en opgave ud, men tak fordi i ville hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. februar 2023 af ringstedLC

Det ser fint ud.

Udfyld resten af cellerne med lign. kommandoer.

NB. " ' =... " skal være " =... " i de to udfyldte celler.


Skriv et svar til: matematik moms

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.