Matematik
Hjælp med at finde funktion med kendte værdier:
Jeg lavede et spørgsmål før, som jeg vist ikke havde forklaret særligt godt, så her kommer det en lidt bedre formulering:
(Ud fra vedhæftede billede)
Jeg skal konstruere et stykke af en bakke, som skal gå fra et punkt T=(4,-4) til et punkt P=(9.4,-6.8). Som vist på billedet skal funktionen gerne gå langs en kurve, der er også plottet et "hjælpe punkt" ind E=(5.8,-4.48), som jeg ikke ved om bliver nødvendigt at bruge.
Der er nogen krav til funktionen, dan skal være differentiabel, men vigtigst af alt skal den have en hældning i punktet P=(9.4,-6.8) der tangere linjen f, med forskriften f(x)=-tan(36)x+0,295. Tangenten hedder sådan fordi den SKAL have en hældning i punktet P på -tan(36), så vinklen med vandret bliver 36 grader (med uret).
Hvis umuligt at det ikke nødvendigt den kurvede funktion hverken rammer T eller E, bare den har en hældning i punktet P hvor linjen f er tangent.
Kan man det? Tak på forhånd! :)
PS. Jeg gik før ud fra det ville være nemmest med et 2. gradspolynomium, men det er egentlig ligegyldigt hvad det er for en funktion, bare den er differentiabel.
Svar #1
18. februar 2023 af peter lind
Jeg tror ikke på at kurven ikke behøver at gå gennem T eller E. Dels tyder grafen på det og dels er så tangenten selv en mulig løsning.
Hold dig til samme tråd med en opgave.
Skriv et svar til: Hjælp med at finde funktion med kendte værdier:
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.