Kemi

Reaktionsskema

14. marts 2023 af ChristinaEUX - Niveau: B-niveau

Kan nogen hjælpe med et reaktionsskema for;

MgCl2(aq) + NaOH(aq) --> Mg(OH)2(s) + NaCl(aq) 

Jeg har afstemt det således; 
MgCI2 + 2 NaOH --> Mg(OH)2 + 2 NaCI 

Det skal lige siges at i opgaven står der at : 
Du skal beregne, hvor meget magnesiumchlorid og natriumhydroxid man skal afveje for at kunne fremstille 100 g magnesiumhydroxid. 

Så massen er 100g, det forstår jeg. 
Jeg bliver forvirret når jeg skal dele alle op, og forstår beregninger for m, M og n. 
Hvordan skal jeg opstille skemaet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2023 af AngelOneOne

Hej,

For at finde ud af hvor mange g af hver reaktant du skal bruge, for at (teoretisk) fremstille 100 g Mg(OH)2, så skal du beregne hvor mange mol Mg(OH)2 100 g svarer til (100 g / molvægten (Mw) for Mg(OH)2) - Formel: m/Mw.

Når du ved hvor mange mol, 100 g Mg(OH)2 svarer til, og du ved at reaktionen forløber i forholdet 1:2 (en mol MgCl2 reagerer med 2 mol NaOH), så kan du beregne hvor mange mol der skal være af hver reaktant (mol MgCl2 = mol Mg(OH)2 og mol NaOH = 2x mol Mg(OH)2).

Nu kender du antal mol af begge reaktanter, og kan beregne massen af det antal mol der er af hver reaktant, ved at gange med deres respektive molvægte (Mw) - Formel: n • Mw.

Note - Jeg anvender altid symbolet Mw for molvægt, eller symbolet Mr for den relative molvægt, hvis det er den der anvendes, og ikke som man oftes gør symbolet M. Det gør jeg for at mindske forvirringen, da M jo som bekendt både kan være symbolet for molvægt, men også koncentrationsenheden mol/L (M).

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Reaktionsskema

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.