Matematik

Polynomier

15. marts 2023 af sofia877 - Niveau: A-niveau

Hejsa 

Er der nogen der kunne hjælpe mig med denne opgave, som er vedhæftet nedenunder. 

Mit problem er, at jeg ikke helt forstå hvad der menes med "bestem graden af polynomierne" 

Og hvordan man gør det på nspire. 

Jeg har ikke brug for et svar på selve opgaven, men vil rigtig gerne bare fåd et forklaret så jeg selv kan finde svaret. 

tusind tak på forhånd. 


Svar #1
15. marts 2023 af sofia877

her er opgave:


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. marts 2023 af Anders521

#1 Løst sagt efterspørges der om det største tal, kaldet eksponenten, variablen x er opløftet i et polynomium f. F.eks. er graden til f(x) = 3x2 + 9, givet ved grad(f) = 2, fordi i leddet 3x2 haves potensen x2 er der opløftet til tallet 2


Svar #3
15. marts 2023 af sofia877

Tak. 

Så graden, er vel i den første 3 . dvs vi har at gøre med en trejdegradsfunktion? 

Og når det kommer til at bestemme rødderne for hvert polynomium, kan jeg godt bruge solve funktionen i nspire? 

altså hvor jeg så siger: solve(x^3 – 4x^2 + x + 6 = 0,x)

Er det sådan man løser opgaven? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. marts 2023 af Anders521

#3 Ja. Bemærk, at til opgaven skal du overhovedet ikke bruge TI-Npire, men snarere din evne til at gennemskue det største tal variablen x er opløftet til. 


Svar #5
15. marts 2023 af sofia877

Hvad menes der så med: bestem derefter rødderne for hvert polynomium ved hjælp af dit CAS-værktøj? 

Undskyld hvis jeg er for besværlig 


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. marts 2023 af Anders521

#5 Du er ikke for besværlig. At bestemme rødder til et polynomium f svarer til at løse ligningen f(x) = 0 mht. x, hvor x betegner roden til polynomiet f. Grafisk set, er roden det punkt hvor grafen til f skærer x-aksen. Disse ting kan du læse mere om i din lærebog.

I opgaven er det underforstået, at dine polynomier har rødder, og disse skal nu bestemmes vha. et CAS-værktøj, f.eks. TI-Nspire. Her kan du nu bruge bruge "solve". 


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. marts 2023 af ringstedLC

#6 præcisering: Grafisk set er, er roden x-værdien i de(t) punkt(er), hvor grafen skærer x-aksen.

#0: Bemærk også, at graden af polynomiet giver det størst mulige antal rødder.


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. marts 2023 af SuneChr

Det generelle n'te-grads polynomium med reelle koefficienter

p(x)=\sum_{i=0}^{n}a_{j}x^{j}   ( i = 0  rettes til  j = 0 )

har netop n rødder, hvor evt. rødder med multiplicitet og komplekse rødder er inclusive.


Skriv et svar til: Polynomier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.