Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

acceleration- og hastighedsvektor

20. marts 2023 af sabrina132

Hej sp

Jeg er i gang med ar skrive SRP, og jeg skal udlede kasteparablen. Jeg har fundet en hjemmeside, hvor kasteparablen udledes. Men forstår ikke præcist, hvad der sker fra 2 til 3 (se filen). Sammenhængen mellem acceleration- og hastighedsvektorer er at man skal differentiere accelerationen for at så hastoghedsvektoren. Er der nogle, der kan forklare det på en anden måde. tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2023 af peter lind

der er ikke vedlagt nogen fil.

Man skal differentiere hastighedsfunktionen for at få accelerationen og ikke omvendt


Svar #2
20. marts 2023 af sabrina132

Her er den. Okay, det giver bedre mening nu. Tak for hjælpen;)


Svar #3
20. marts 2023 af sabrina132

#1 

Hvad med y-aksen? Hvordan går man fra -g til -g*t+c


Brugbart svar (1)

Svar #4
20. marts 2023 af peter lind

Du kan nok lettere se det "baglæns". hvis du differentiere -g*t + c får du -g. -g*t + c er altså en stamfunktion til -g


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. marts 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (1)

Svar #6
20. marts 2023 af ringstedLC

#3: Ikke y-aksen, men y-koordinaten eller y-komposanten:

\begin{align*} (2)&& \vec{a}(t) &= \binom{0}{-g} \\ && \vec{v}(t)=\int\!\vec{a}(t)\,\mathrm{d}t &= \binom{\int 0\,\mathrm{d}t}{\int -g\,\mathrm{d}t} \\ (3)&& \vec{v}(t) &=\binom{c_1}{-g\cdot t+c_2} \\ \textup{"Bagl\ae ns"\,eller\,at\,g\o re\,pr\o ve}:&& \\ && \vec{v}\,'(t)=\binom{(c_1)'}{\bigl(-g\cdot t+c_2\bigr)'} &= \binom{0}{-g}=\vec{a}(t) \end{align*}


Skriv et svar til: acceleration- og hastighedsvektor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.