Matematik

Hjælp forstår ikke opgaven.

22. marts 2023 af snefnug1 - Niveau: B-niveau

Forstår ikke opgaven?

Bestem koordinaterne til de eventuelle skæringspunktermellem cirklen C og linjen m, når

1)* C: x2+y2-8x+2y = 8 og m: x-7y + 14 = 0.

2) C: x2+y2+4x-8y = 5 og m: 13x+7y = 11.

3)* C har centrum i (4,3) og radius 5, mens m går gennem (7,7) og har hældningskoefficienten |.

4)* C: x2+y2-20x+14y = -148 og m: 12y+5x = 0.

5) C har centrum i (-4,-2) og r =/10, og m har ligningen x = -3y.

på forhånd tak for hjælpen


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. marts 2023 af peter lind

da punkterne skal ligge på både cirleren og ligningerne har de samme x og y værdier så løs ligningerne. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
22. marts 2023 af inaktiv

Til 1) og 2)
Hvis du tænker over opgaverne mht. at beskrive hvad du har fået opgivet og hvad du skal finde med matematiske begreber... Hvad er det så du har fået opgivet og hvad er det du skal finde? 

Det jeg spørger efter er hvad er det helt generelt som cirklen C er:
x^2+y^2-8x+2y

Samt hvad linjen m er:

x-7y + 14 = 0

Fokusér kun på hvad der står og ikke at det er hhv. en cirkel og en linje. Det kan du gøre bagefter.


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. marts 2023 af inaktiv

Til 3)

Her får du opgivet centrumkoordinatet for og radius for C. Hvad kan du bruge det til når du ved hvad cirklens ligning er? Der mangler vist en hældningskoefficient til linjen m, men når du har bestemt båden cirklen og linjen så kan du bruge samme fremgangsmåde som før.

TIl 4)

Se mit forrige svar (#2)

Til 5)

Du har igen nogle informationer om cirklen. Hvad kan du finde ud af ud fra dem? Ligeledes får du opgivet linjens ligning, men hvis en funktion f er defineret som f(x) = y, så står ligningen ikke på den rigtige form. Hvad er det så du skal gøre for at isolere y, således at ligningen står på den form du ønsker?

Nu har jeg bare antaget at du slet ikke ved hvor du skal starte for at løse opgaverne, så hvis der er noget af det du allerede ved, så er det bare godt. Men, hvis der er noget, som du stadig ikke forstår så spørg endelig igen :)


Svar #4
22. marts 2023 af snefnug1

tusind tak.

nu fårstår jeg hvad det er jeg skal


Skriv et svar til: Hjælp forstår ikke opgaven.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.