Matematik

Vektor - bevis(k*`#mover(mi("a"),mo("→"))`) . `#mover(mi("b"),mo("→"))` = `#mover(mi("a"),mo("→"))` . (k*`#mover(mi("b&q

22. marts 2023 af SkolleNørd - Niveau: 9. klasse

Hej

Er der nogle, som kan beviset for denne vektor-formel?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2023 af jl9


Svar #2
22. marts 2023 af SkolleNørd

Ja, jeg skal lave et bevis for dette, men ved ikke hvordan den vil se ud.

jeg er nemlig i gang med at lave beviser for, at bedre at kunne forstår det.


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. marts 2023 af jl9

Benyt at

\left( k \vec{a} \right )= k\begin{pmatrix} a_1 \\ a_2 \end{pmatrix} = \begin{pmatrix} ka_1 \\ ka_2 \end{pmatrix}

samt definitionen for skalarprodukt


Svar #4
22. marts 2023 af SkolleNørd

''Beny at'' hvad?


Svar #5
22. marts 2023 af SkolleNørd

Hvis det er et billede, kan du så indsætte det på en anden måde, for jeg kan ikke klikke på den, da der bare dukker en størgsmåltegn op?


Svar #6
22. marts 2023 af SkolleNørd

#3

Benyt at

\left( k \vec{a} \right )= k\begin{pmatrix} a_1 \\ a_2 \end{pmatrix} = \begin{pmatrix} ka_1 \\ ka_2 \end{pmatrix}

samt definitionen for skalarprodukt

Hvor er b i denne sammenhæng af dit ''bevis''?


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. marts 2023 af jl9

At en skalar ganget på en vektor svarer til at gange skalaren på hver af vektorens koordinater.


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. marts 2023 af jl9

Du kan benytte udtrykket sammen med definitionen for skalarprodukt af to vektorer til at skrive beviset op.


Svar #9
22. marts 2023 af SkolleNørd

Jeg forstår ikke hvordan man præcis gør det med dit billede?

Jeg ahr også en b-værdi og jeg ved ikke andet, at et skalarprodukt er bare ''at man ganger to tal sammen'', men ved ikke hvordan man opskriver et bevis for det?


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. marts 2023 af jl9

Skalarproduktet af to vektorer er ikke bare "at man ganger to tal sammen"


Svar #11
22. marts 2023 af SkolleNørd

#10

Skalarproduktet af to vektorer er ikke bare "at man ganger to tal sammen"

hvad er det så præcist?

Jeg har prøvet, at læse op på det, en forstår ikke hvordan man opskriver beviser endu, men vil vildt gerne vide hvordan man gøre det med sådan en.


Brugbart svar (0)

Svar #12
22. marts 2023 af jl9

Jeg ville skrive de 3 udtryk op som du har i #1, adskilt af lighedtegn, en ad gangen og regne dem ud med definitionen af skalarprodukt af to vektorer (https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/skalarprodukt).

Det skulle gerne vise at de 3 udtryk giver det samme.

F.eks.:

\left( k \vec{a} \right ) \cdot \vec{b} = \begin{pmatrix} ka_1 \\ ka_2 \end{pmatrix} \cdot \vec{b} =ka_1 \cdot b_1+ka_2 \cdot b_2=k \left( a_1 \cdot b_1+a_2 \cdot b_2\right )


Svar #13
22. marts 2023 af SkolleNørd

Har checket den hjemmeside, men ikke særlig brugbar når der er tale om den formel jeg har tænkt mig at lave bvis for


Brugbart svar (0)

Svar #14
22. marts 2023 af SuneChr

   
            *     =       **    =       ***
Du har beviset stående sidste linje # 12. Skriver vi det helt ud, får det følgende udseende:
Lad k være et vilkårligt reelt tal, vektor a koordinaterne (a1 ; a2) og vektor b koordinaterne (b1 ; b2).
Da har vi:
                                   b = (b1 ; b2)     kb = (kb1 ; kb2)          a • b = (a1b1 + a2b2)                                    
k                                                                                                       ***
a = (a1 ; a2)                                                  **
ka = (ka1 ; ka2)                    *

Produktet  * ,  **  og  ***   giver samme resultat. Da er sætningen vist.
                                           
 


Skriv et svar til: Vektor - bevis(k*`#mover(mi("a"),mo("→"))`) . `#mover(mi("b"),mo("→"))` = `#mover(mi("a"),mo("→"))` . (k*`#mover(mi("b&q

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.