Bioteknologi

Hvad fortæller spredning os noget om?

24. marts 2023 af bond007bond - Niveau: A-niveau

Hej, har virkelig brug for hjælp til aflæsning af en graf, som jeg skal bruge til min srp. Som det ses på billedet, er der en spredning for graferne. Hvad kan jeg sige om spredningen, hvordan skal den inddrages?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. marts 2023 af peter lind

den fortæller noget om hvordan resultatet afviger fra middlværdien, Er den lille ligger målingerne tæt på middelværdierne. Er den stor kan man få store afvigelser fra middelværdierne.

Din vedlagte fil siger mig ikke rigtig noget


Svar #2
24. marts 2023 af bond007bond

#1

den fortæller noget om hvordan resultatet afviger fra middlværdien, Er den lille ligger målingerne tæt på middelværdierne. Er den stor kan man få store afvigelser fra middelværdierne.

Din vedlagte fil siger mig ikke rigtig noget

den hvide og den sorte søjle viser to forskellige grupper mus' kocentration af et stress hormon. Ved bare ikke hvad jeg kan sige om spredningen? viser det noget om troværdigheden af forsøget? og viser søjlerne middelværdien eller gennemsnittet?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. marts 2023 af peter lind

Ja. Det viser noget om hvor godt det er. Lille spredning er bedre fordi den målte middelværdien kan man så bedre stole på.

Formentlig viser det middelværdien


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. marts 2023 af SuneChr

Søjlerne ligner boxplots, men giver i fald ingen mening at opstille dem uden at angive fraktilerne og
mindsteværdierne. 


Svar #5
24. marts 2023 af bond007bond

#4
Søjlerne ligner boxplots, men giver i fald ingen mening at opstille dem uden at angive fraktilerne og
mindsteværdierne.

Det er ikke mig, der har lavet dem, det er blot noget jeg skal analysere

Skriv et svar til: Hvad fortæller spredning os noget om?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.