Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Runge-Kutta metode RK4

24. marts 2023 af Trussetyven43

Hej

Jeg skal lave numerisk løsning af banekurven for det skrå kast med luftmodstand ved at bruge Runge-Kutta metoden. Jeg kan simpelthen ikke få det til at fungere. Jeg prøver at lave det i excel, men sidder fast. Er der nogen som kan hjælpe? Har også nspire hvis det er bedre, og kan dele det jeg har lavet indtil videre hvis det er.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. marts 2023 af peter lind

her er en præcis beskrive,se af runge-kutta metoden https://en.wikipedia.org/wiki/Runge%E2%80%93Kutta_methods#Stability  

Hvis det ikke hjælper er det en god ide at komme med hvad du har lavet og hvad dine problemer er.


Svar #2
24. marts 2023 af Trussetyven43

Jeg har skrevet alle variable op i excel, og så har jeg prøvet at regne hvert step. Når jeg trækker ned, bliver tallene for hurtigt store og den siger fejl. Vedhæfter et billede hvor I kan se hvad jeg har gjort for at beregne a_x.


Svar #3
24. marts 2023 af Trussetyven43

Her er et billede:


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. marts 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. marts 2023 af peter lind

Det siger mig ikke meget. Hvad er formlerne i det de enkelte celler? du skriver navne på variablene men hvad dækker de over? Mere forklaring udbedes


Svar #6
25. marts 2023 af Trussetyven43

Det kan godt være jeg har gjort det helt forkert. Jeg fandt en side hvor der var vist, hvad der skulle stå i hver enkelt celle, men der var ikke vist noget med de forskellige k'er. Kan du hjælpe mig med at bruge det der står i wikipedia linket?


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. marts 2023 af peter lind

ja


Svar #8
25. marts 2023 af Trussetyven43

Jeg har de her to differentialligninger. Dem bruger jeg vel til at beregne acceleratione i x- og y-retningen ikke? Vedhæfter lige et billede af nyt excel ark.

\binom{(dv_x)/dt}{(dv_y)/dt}=\binom{-\frac{\rho *A}{2*m}*C_W*v^2*cos(\Psi)}{-\frac{\rho *A}{2*m}*C_W*v^2*sin(\Psi)-g}


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. marts 2023 af peter lind

Ja.

Jeg ved stadigvæk ikke hvad flere af dine variable er. Du angiver en vinkel. Det er overflødigt, da den fremgår af hastighedsvektorene og ikke skal bruges til noget som helst.

Du skal finde k1, k2, k3 og k4 som som angivet i formlen for runge-kutta


Brugbart svar (0)

Svar #10
26. marts 2023 af peter lind

Jeg vil foreslå at du opretter et helt nyt regneark med så få indtastninger som muligt og i den retningsfølge du får brug for dem

overskrifterne kunne være

tid    vx   vy    ψ  k1x k2x  k3x  k4x  k1y k2y  k3y  k4y


Svar #11
26. marts 2023 af Trussetyven43

Jeg har lavet et regneark nu, hvor jeg har brugt differentialligningerne og løst med Runge-Kutta (RK4):

\binom{\frac{-\rho*A}{2*m})*v^2*(C_D*cos(\Psi)+C_L*sin(\Psi))}{\frac{-\rho*A}{2*m}*v^2*(C_D*v^2*sin(\Psi)-C_L*cos(\Psi))-g}

Her er der både luftmodstand og spin på bolden. Jeg får et pænt diagram ud af det, når jeg plotter kolonne x (D) og y (E). Jeg har et problem, når jeg ændrer min variabel C_L i regnearket, får jeg ikke nye data. Det burde jeg gerne få.


Brugbart svar (0)

Svar #12
26. marts 2023 af peter lind

Den viste formel: For CD henviser du til en celle i B søjlen. For CL er der blot et tal. Hvis du ændrer CL i B søjlen ændrer du jo ikke i formlen.


Svar #13
26. marts 2023 af Trussetyven43

Yes, jeg lagde godt mærke til jeg havde skrevet forkert før. Tak


Skriv et svar til: Runge-Kutta metode RK4

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.