Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

beskriv modellen ved brug af reynoldstal

25. marts 2023 af sofiem12

Jeg skal svare på en spørgsmål i min opgaveformulering som lyder: 'Kom herunder ind på Reynoldstal og dets betydning for hvilken model luftmodstanden følger.' (Jeg skriver i fysik og mat btw, og dette spg tilhører til fysik delen)

Jeg vedhæfter modellerner nedenunder, men er der nogen der kunne hjælpe mig i fortælle mig hvordan jeg skal svare på det??? Jeg har styr på hvad reynolds tal er, men ved ikke helt hvordan jeg skal forklare disse to modeller ved brug af reynoldstal??


Svar #1
25. marts 2023 af sofiem12

her er det andet, håber at der en venlig sjæl derude der kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. marts 2023 af Anders521

#0 & #1 Er det sådan, at man i fysik repræsenterer modeller som grafer??? 


Svar #3
25. marts 2023 af sofiem12

hvad mener du??


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. marts 2023 af Anders521

#3 Du har jo vedhæftet billeder,  hvor der er grafer i et koordinatsystem. Er det sådan, at man i fysik repræsenterer modeller som grafer? I matematik ses modeller f.eks. repræsenteret i form af et ligningsystem, eller funktion. Variable/parametre i systemet eller funktionen vil så angive en fysisk størrelse. 


Svar #5
25. marts 2023 af sofiem12

I min opgaveformulering står der dette 'Kom herunder ind på Reynoldstal og dets betydning for hvilken model luftmodstanden følger.' og det er refereret til disse to modeller, men hvordan skal jeg forklare disse to modeller ved brug af reynoldstal??


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. marts 2023 af Anders521

#6 Umiddelbart tænker jeg, at med graferne i #2 er fremkommet af et matematisk udtryk, der har noget tilfælles med formlen for Reynoldtallet. Det ville nok være lettere at hjælpe, hvis du havde det matematiske udtryk, måske en differentialligning, en vektorfunktion eller andet.  


Svar #7
25. marts 2023 af sofiem12

Det er vitterligt det som er beskrevet i min opgave formulering, og blevet henvist at det er til de to modeller jeg skal bruge, hvor jeg beskriver de to modeller med reynoldstallet, altså hvordan jeg kan bruge reynoldstallet til at fortælle hvad de to modeller beskriver... 


Svar #8
25. marts 2023 af sofiem12

men der følger denne opgave under model to, men ved ikke om du kan bruge den til noget??


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. marts 2023 af Anders521

#8 Ah, okay så der er tale om en model for en genstand der møder luftmodstand, når den kastes. Der står, at luftmodstanden siges at være modsatrettede. Hvad vil det sige? Når jeg kaster en bold op i luften eller anden retning, vil luftmodstanden så komme i modsat retning...? Nå, men dens størrelse siges at være proportional med kvadratet på farten. Hvis jeg skal oversætte dette til matematik, har jeg følgende:

Sæt Lm:=luftmodstand, v:=fart og k:=proportionalitetskonstant. Da er sammenhængen |Lm| = k·v2

Her tages den numeriske værdi af Lm, hvis dens størrelse siges at være positiv. Jeg fornemmer dog, at der mangler rigtigt mange oplysninger til at give dig det svar du efterspørger. Men hvis du ikke har andet, må en SP-hjælper i fysik træde til.


Svar #10
25. marts 2023 af sofiem12

jaer okay, men tusind tak for at du gad og hjælpe alligevel:))


Skriv et svar til: beskriv modellen ved brug af reynoldstal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.