Matematik

Andengradsligning

22. maj 2023 af DoctorManhatten - Niveau: A-niveau

Hvad nu hvis at man har følgende:

4\alpha ^{2}-M\alpha ^{2}-24\alpha +M6\alpha +36-M8=0

Hvor 

\alpha =x

og

M=ukendt

Altså et ukendt tal.

Kan man da løse ligningen for ovenfor stående andengradspolynomium? Ved hjælp af den velkendte formel for løsningen af en andengradsligning.

x=\frac{-b\pm \sqrt{b^{2}-4*a*c}}{2*a}=\frac{(24-M6)\pm \sqrt{(-24+M6)^{2}-4*(4-M)*(36-M8)}}{2*(4-M)}Eller er man nødt til at finde (M) eksperimentielt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2023 af AMelev

Hvad betyder M6 og M8?

Hvis du har både x og M som ubekendt, må du på en eller anden måde bestemme den ene, hvis du vil løse én ligning.


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. maj 2023 af SuneChr

Med tre kendte sæt sammenhørende værdier (x , y) er det muligt at beregne M, M6 og M8
for funktionen  y = (4 - M)x2 + (M6 - 24)x + (36 - M8)
Er det kun M, der er ubekendt, skal kun ét sæt kendt (x , y) til beregning af M.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2023 af Eksperimentalfysikeren

Det er noget rod, at der er mange, der skriver M6 i stedet for M6. Jeg tror ikke, det er tilfældet her, så M6 læser jeg som M gange 6.Der står faktisk i #0, at M er et ukendt tal. Der står intet om M6 og M8, så det udelukker fortolkningen med index.

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. maj 2023 af Eksperimentalfysikeren

#0

Du kan godt løse ligningen på den sædvanlige måde. Du får dog ikke to tal som rødder, men to udtryk, hvori M indgår. Du bør reducere de udtryk, du har, men ellers har du løst opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. maj 2023 af SuneChr

# 3 (ikke indeks) vil i så fald give polynomiumsbrøken:

M=\frac{4x^{2}-24x+36}{x^{2}-6x+8}     =     4\, \cdot \frac{x^{2}-6x+9}{x^{2}-6x+8}


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. maj 2023 af Eksperimentalfysikeren

Det er ikke helt klart, hvad det er, der skal findes. Jeg læser det sådan, at det er x, der skal findes. Uanset om det er M eller x, der skal findes, skal den anden af de to variable være kendt.

#0 Der mangler en oplysning.

Eller er man nødt til at finde (M) eksperimentielt?

Dette spørgsmål forvirrer. Er det M, du vil finde? Er problemet noget i retning af: "Find den værdi af M, hvor ligningen kun har én løsning"?


Svar #7
23. maj 2023 af DoctorManhatten

 

Svar #8
23. maj 2023 af DoctorManhatten

Hej, alle sammen og tak for de mange indlæg. Det er rigtigt forstået af Eksperimentalfysikeren at M er det samme ukendte tal uanset om hvorvidt der står M6 som betyder M gange 6 eller M8 som betyder M gange 8.

Det som jeg er ude efter er at finde x, men det forudsætter vel måske at jeg kender M. Det eneste som jeg kan sige er et M#0. Altså M er forskellig fra nul. Det er ihvert fald hvad jeg har ræssoneret mig frem til eftersom at der er tale om en brøk tilsvarende den i svar #5. 


Svar #9
23. maj 2023 af DoctorManhatten

I kemi B -niveau lærer man bl.a. om kemiske ligevægte, og det som jeg forestiller mig er nok noget tilsvarende reaktionsbrøken som er lig med en given ligevægtskonstant ved en given temperatur. Hvor M svarer til ligevægtskonstanten ved en given temperatur.

Det er altså vigtigt for mig at sige at dette ikke har noget med kemi at gøre, men derimod noget materiale videnskab som jeg sidder læser lidt om. Men jeg bruger ligesom min forståelse af kemi til netop at forstå dette her. 


Skriv et svar til: Andengradsligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.