Biologi

Antistoffer

31. maj 2023 af Josefine000 - Niveau: B-niveau

Hej, 

Jeg er i gang med at læse op til eksamen. Jeg sidder og læser lidt om antistoffer, dog forstår jeg ikke helt hvordan man kender forskel på de forskellige klasser (IgD, IgE og IgG). Der står i min bog at det er de lange kæder der bestemmer hvilken klasse der høre ind under, dog synes jeg alle de lange kæder ser ens ud. Er der antal svovlbroer der bestemmer hvilken klasse de er i? 

Mange tak på forhånd. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juni 2023 af snapplelack

Du har helt ret i, at antistofferne (aka immunoglobuliner) klassificeres ud fra deres kæder eller såkaldte "heavy chain". Et antistof består af to indentiske "heavy chains" og identiske "light chains". Det er disulfidbindinger, som holder disse "chains" sammen (se figur b --> https://teachmephysiology.com/immune-system/adaptive-immune-system/antibodies/). De øverste regioner "Fab regions" (se figur a under ovenstående link) er variable regioner som består både af "light" og "heavy chains, som er specifik overfor et bestemt antigen, hvorimod nederste regioner "Fc" er konstante domæner og betår af "heavy chains" udelukkende (figur b). De er netop de konstante/uændrede "heavy chain"-domæner, som man bruger til at klassificere hvilken type antistof/immunoglobulin vi har med at gøre. Du kan læse alt dette på linket ovenfor.

Klassificeringen kan du læse om her https://medlineplus.gov/lab-tests/antibody-serology-tests/. Evt. perspektivér til COVID-19, hvor man bruger serologi til at screene for antistoffer for COVID (hvilke du kan se på linket fra medlineplus.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. juni 2023 af AngelOneOne

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Antistoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.