Kemi

Reaktionsskema

02. juni 2023 af Lalode - Niveau: B-niveau

Hejsa 

Jeg har denne reaktionsskema, men jeg kan ikke finde ud af om den er afstemt eller ej? (og hvis den ikke er afstemt, hvordan afstemmer jeg den så)?

MnO2(s) + SO32-(aq) --> Mn2+(aq) + SO42-(aq)


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. juni 2023 af munkentroels

Det er en redoxreaktion. Først sætter man oxidationstal, så afstemmer man ift. stigning og fald i disse, ladningerne afstemmes med H+-ioner, H-atomer afstemmes med vand. Kontroller afstemningen ved at tælle oxygenatomer på begge sider i reaktionsskemaet.


Svar #2
03. juni 2023 af Lalode

Er oxidationstallene for de forskellige:

MnO2=0

SO32-=+4

Mn2+=+2

SO42-=+6


Svar #3
03. juni 2023 af Lalode

Eller er måske: MnO2=+4 ?


Svar #4
03. juni 2023 af Lalode

Jeg tror at jeg har fået den afstemt nu.

Kan det passe at den kommer til at være:

2H+ MnO+ SO32- --> Mn2+ + SO2-+ H2O


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juni 2023 af Heptan

Korrekt, husk tilstandsformer


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. juni 2023 af SkolleNørd

#5

Korrekt, husk tilstandsformer

Hvordan ved man hvilke tilstandformer det er, når der er tale om en redoxreaktion OG ikke en normal afstemning af et reakstionsskema?


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. juni 2023 af Heptan

Tilstandsformer er uafhængige af afstemning.

Tilstandsformer afhænger af eksperimentelle betingelser, men der er nogle regler man kan lære. Ioner, fx Mn2+, er altid (aq). Fældningsreaktioner fælder et fast stof, fx AgCl (s). Vand er (l), medmindre det er vanddamp (g).


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. juni 2023 af SkolleNørd

#7
Tilstandsformer er uafhængige af afstemning.

Tilstandsformer afhænger af eksperimentelle betingelser, men der er nogle regler man kan lære. Ioner, fx Mn2+, er altid (aq). Fældningsreaktioner fælder et fast stof, fx AgCl (s). Vand er (l), medmindre det er vanddamp (g).



Kan du hjælpe med at vise hvordan du vil afstemme en af mine reaktioner i en af mine andre tråde. Det haster, da min lærer aldrig svaret mig før der nærmest er gået en halv uge :/ og har heller ingen til at hjælpe mig.

Brugbart svar (0)

Svar #9
13. juni 2023 af Heptan

Ja


Svar #10
14. juni 2023 af Lalode

Hvad er det der gør, at man ved at dette er en redoxreaktion?


Brugbart svar (0)

Svar #11
14. juni 2023 af Heptan

Der sker en ændring i oxidationstrin.


Skriv et svar til: Reaktionsskema

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.