Matematik

fremskrivningsfaktorerne for x og y for en potensfunktion

18. juni 2023 af jarljarlsen - Niveau: C-niveau

Dette er et eksamensspørgsmål jeg kan trække til mat c mundtlig eksamen. Jeg forstår godt hvordan jeg gennemgår forskriften for potensfunktionen, og forklarer betydningerne a konstanterne og funktionens monotoni forhold.

Jeg forstår simpelthen ikke hvad de ønsker jeg skal gøre mht. 

fremskrivningsfaktorerne for x og y for en potensfunktion: F_y = F_a^x

Herrunder er hele spørgsmålet:

Gennemga° forskriften for en potensfunktion f(x)=b·xa

Forklar betydningen af konstanterne a og b og beskriv funktionens monotoniforhold. Forklar sammenhængen mellem fremskrivningsfaktorerne for x og y for en potensfunktion:

F_y = F_a^x

Er der nogen der kan forklare mig hvad jeg skal gøre? Jeg har ikke kunne finde nogen forklaringer i hverken bog eller på nettet


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2023 af Anders521

#0 Det handler om potensiel vækst. Formlen Fy = Fax fortæller dig, at hvis variablen x ændres med en fast procent rx, så vil variablen y ændrer sig med en fast procent ry. Alternativ kan formlen skrives som                      1+ry = (1+rx)a.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. juni 2023 af ringstedLC

Se https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/potensfunktioner og spørg ind til denne forklaring, hvis det er nødvendigt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. juni 2023 af Anders521

#0

Eksempel: du vil undersøge hvor mange procent y vokser, når x vokser med 10%, givet funktionen y = 3,5x1,2. Her er rx = 10% = 0,1,

1 + ry = (1 + 0,1)1,2 ⇔ 1 + ry = 1,11,2 ⇒ ry = (1,11,2 -1)·100%  ≈ 12.12%

Variablen y vokser med altså med ca. 12,12%


Skriv et svar til: fremskrivningsfaktorerne for x og y for en potensfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.