Engelsk

Analyse af non-fiction

16. september 2023 af Eca - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg skal analysere en tale og er lidt i tvivl om en sætning er chiasmos: "it is not the decisions we have taken – it is our refusal to take decisions."??


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. september 2023 af Christianfslag

Chiasmus er et retorisk virkemiddel hvor ord eller sætninger er gentaget i omvendt rækkefølge for at skabe en balanceret og spejlet struktur i en sætning. Eksempelvis er der tale om chiasmus i følgende

"You forget what you want to remember, and you remember what you want to forget".

Din sætning: "It is not the decisions we have taken--it is our refusal to take decisions." er, som du antager, ligeledes et eksempel på chiasmus da den besidder de beskrevne kvaliteter for det retoriske virkemiddel.

Fortsat god dag!


Svar #2
16. september 2023 af Eca

Tak for hjælpen! Og god aften:)


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. september 2023 af Stygotius

Ordet (hvorfor bruger du det græske -ikke det danske?) kommer af navnet på det græske bogstav "Khi" der ser ud som vores store X, der viser ombytningen af de to led. 

Det eksempel der gives i #1, er ikke en kiasme men en såkaldt "antimetabole". Her krydser man ord der bliver gentaget, hvilket de ikke bliver i en kiasme 


Svar #4
17. september 2023 af Eca

Nu ved jeg ikke helt, hvad jeg skal gå ud fra?

Har en slags analyse-guide, hvor jeg synes det mindede lidt om?


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. september 2023 af Stygotius

Hvis du endelig vil vigte dig med engelsk, er det normale engelske ord for kiasme  "chiasm"


Skriv et svar til: Analyse af non-fiction

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.