Kemi

termodynamik

18. september 2023 af larasen - Niveau: A-niveau

Jeg har lidt svært ved den her opgave, nogen kan hjælpe? på forhånd tak
Opgave 2 
Betragt følgende reduktion af gasformig SO2: 

3H2(g)0SO2(g)-->H2S(g)+2H2O(l)
1) Forklar ud fra reaktionsligningen, hvorfor ΔS° forventes at 
2) Beregn ved brug af tabelværdier ΔH° og ΔG°. 
 
3) Beregn ΔS° for reaktionen ud fra værdierne for ΔH° og ΔG° fundet i spørgsmål 2. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. september 2023 af Moderatoren

Prøv at beskrive hvad du har svært ved


Svar #2
19. september 2023 af larasen

jeg har lidt svært ved at forstår det første spørgsmål, jeg har dog prøvet at løse den sådan, men ved ikke om det er rigtige 

For at afgøre om ΔS° (forandringsændringen i entropi) forventes at være positiv eller negativ, kan vi se på antallet og typerne af molekyler i reaktionsligningen. I denne reaktion dannes 2 molekyler vand (H2O) i flydende form (l), fra en molekylær form af svovldioxid (SO2) og tre molekyler brint (H2).

Vandmolekylerne i flydende form er mere "komplekse" og har større entropi end de gasserede molekyler af brint og svovldioxid. Derfor forventes ΔS° at være positiv, da systemets entropi øges, når gasformede reaktanter omdannes til mere komplekse


Brugbart svar (2)

Svar #3
19. september 2023 af Sveppalyf

1) Du har på venstresiden fire mol gas som bliver omdannet til ét mol gas samt to mol væske på højresiden. Der er mere uorden i et mol gas end i et mol væske, så reaktionen har ført til mindre "uorden" i systemet, dvs. mindre entropi. ΔS forventes derfor at være negativ.

2) Der bliver ikke præciseret ved hvilken temperatur ΔHo og ΔGo ønskes beregnet, men tabeller plejer at angive dem ved T = 25oC så mon ikke det er det der ønskes.

Ved 25oC:

ΔHo = -20,6 kJ/mol + 2 * (-285,8 kJ/mol) - ( 3 * 0 kJ/mol + (-296,8 kJ/mol) ) = -295,4 kJ/mol

ΔGo = -33,4 kJ/mol + 2 * (-237,1 kJ/mol) - ( 3 * 0 kJ/mol + (-300,1 kJ/mol) ) = -207,5 kJ/mol

3) Ved en reaktion der forløber ved konstant temperatur gælder

ΔG = ΔH - TΔS

som naturligvis også gælder ved standardbetingelser

ΔGo = ΔHo - TΔSo

Dette kan omformes til

ΔSo = (ΔHo - ΔGo)/T

Med tal indsat:

ΔSo = ( -295,4 kJ/mol - (-207,5 kJ/mol) ) / (25 + 273,15 K) = -295 J/(K*mol)

(Den er negativ som vi forudsage i 1).)


Svar #4
19. september 2023 af larasen

Tusind tak for hjælpen, nu forstår jeg det bedre. Men må jeg spørger om hvor du finder dataerne henne? 


Skriv et svar til: termodynamik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.