Matematik

lineære funktioner

01. oktober 2023 af scooby10 - Niveau: 9. klasse

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal regne opgaven nr 18 ud..

Jeg kan heller ikke finde ud af hvordan jeg skal skrives/stille opgavens svar rigtigt op i nr 22 ,  der nogle der kan hjæle  mig, ved at forklare det? 
tak 

Vedhæftet fil: funktion.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2023 af mathon

                   \small \small \begin{array}{lllllll}\textbf{18)}\\& \textup{Den line\ae re funktion til }a\textup{ er }C\\\\ &\textup{Den line\ae re funktion til }b\textup{ er }B\\\\ &\textup{Den line\ae re funktion til }c\textup{ er }A \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. oktober 2023 af mathon

                   \small \small \begin{array}{lllllll}\textbf{22)}\\& \textup{Her laver du "sildeben" med mindst tre punkter til begge line\ae re funktioner} \\& \textup{og tegner efterf\o lgende en ret linje gennem de tilh\o rende tre punkter.}\\\\& \textup{Ligger de tre punkter ikke p\aa \ en ret linje, er der regnet forkert.} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. oktober 2023 af ringstedLC

18: Tabellerne indeholder nogle talpar (xy). I a: findes f.eks. (1, -1).

Når dette indsættes i den rigtige funktionsforskrift, står der det samme på begge sider af lighedstegnet:

\begin{align*} \textbf{A:}\quad f(x)=y &= 2\cdot x+4 \\-1 &= 2\cdot 1+4 \\ -1 &\;{\color{Red} \neq }\;6 \end{align*}

Der er ingen grund til at prøve de andre talpar fra a:, da de alle skal passe. a: og A: passer altså ikke sammen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. oktober 2023 af ringstedLC

22: 

\begin{align*} f(x) &= 3\cdot x+2 &&\textup{GG input: }f(x) = 3\;x+2\\ g(x) &= 0.5\cdot x+7 \\ x\textup{-v\ae rdi af sk\ae ring}:f(x) &= g(x) \\ 3\cdot x+2 &= 0.5\cdot x+7 \\\Rightarrow x &=... \\ \textup{Sk\ae ringspunkt m. GG}&\;\textup{input: Sk\ae ring(f\,,\,g)} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. oktober 2023 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{22)}\\& \textup{Kontrolberegning:}&\textup{solve}\left (\left\{\begin{matrix} y=3x+2\\ &,\left \{ x,y \right \} \\y=0.5x+7 \end{matrix}\right. \right ) \end{array}


Svar #6
03. oktober 2023 af scooby10

tak for hjælpen


Skriv et svar til: lineære funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.