Fysik

Afstemning af reaktionsskemaer

28. oktober 2023 af Mille2000 - Niveau: B-niveau

Er der en der er en haj til afstemning af reaktionsskemaer? Jeg skal have afstemt disse 2: 

C8H18(l)  +      O2(g)  ->  CO2(g)  +     H2O(g)

og 

C2H5OH(l)  + O2(g)  -> CO2(g) +    H2O(g)  

Nummer 1 ender ud i at jeg bliver nødt til at afstemme med et ulige tal, og det ved jeg godt at jeg ikke må. Men kan simpelthen ikke huske hvad løsningen så er. Tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. oktober 2023 af Eksperimentalfysikeren

Hvorfor skulle det ikke være tilladt at bruge ulige tal. Der er et af tallene, der er ulige i den rigtige afstemning. Det vil der altid være, for ellers kan man dividere alle koefficienterne med to og så stadig have en gyldig afstemning.

Hvilke tal er du kommet frem til?


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. oktober 2023 af mathon

      \small \small \begin{array}{l|l} C_8H_{18}\;+\;O\;\longrightarrow CO_2\;+\;H_2O&\textup{afstem C}\\ \hline\\ C_8H_{18}\;+\;O\;\longrightarrow8\, CO_2\;+\;H_2O&\textup{afstem H}\\ \hline\\ C_8H_{18}\;+\;O\;\longrightarrow8\, CO_2\;+\;9\,H_2O&\textup{afstem O}\\ \hline\\ C_8H_{18}\;+\;25\,O\;\longrightarrow8\, CO_2\;+\;9\,H_2O&\textup{redigeret til}\\ \hline\\ 2\,C_8H_{18}\,_{\textit{(l)}}\;+\;25\,O_2\,_{\textit{(g)}}\;\longrightarrow\;16\, CO_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;18\,H_2O\,_{\textit{(g)}} \end{}


Svar #3
29. oktober 2023 af Mille2000

Tak Mathon, hvad med nummer 2?


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. oktober 2023 af Eksperimentalfysikeren

Stil det samme skema op og udfør de samme trin.


Svar #5
29. oktober 2023 af Mille2000

Jeg er igang med mængdeberegningsskema, og sidder i forbindelse med det, med den her reaktion som jeg har vedhæftet som billede. Lidt det samme problem som før hvor at jeg ganger med et ulige tal for at få reaktionen til at gå op på begge sider, men det må jeg ikke. Hvad er det så jeg gør for at den går op??? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. oktober 2023 af Eksperimentalfysikeren

Hvorfor må du ikke gange med et ulige tal?

Dit resultat er faktisk korrekt, men man plejer dog, at gange igennem med 2, så de halve bliver til hele. Det bevirker så, at det første tal bliver 2, men det er fuldt tilladeligt.

Hvis du skal beregne mængderne af ilt, CO2 og vand ud fra mængden af C2H5OH, er det en fordel med de tal, du er kommet frem til. Det gør udregningerne simplere.

Tallene foran formlerne kan opfattes som antal molekyler, men også som antal mol. I det første tilfælde skal det være hele tal, og så er du nødt til at gange igennem med 2, da man ikke kan have et halvt molekyle. I det andet tilfælde kan decimaltallene bruges, da man godt kan have brøkdele af mol.


Svar #7
29. oktober 2023 af Mille2000

Åh okay på den måde. Jeg husker bare at jeg blev lært at min lære på daværende tidspunkt, at vi helst ikke ville have halve til at så, og så giver det mening at gange igennem med 2. Tak for svar, det hjalp en del. 


Skriv et svar til: Afstemning af reaktionsskemaer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.