Fysik

Det skrå kast

29. oktober 2023 af MHJ04 - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg har en fysikrapport om det skrå kast, og jeg forstår ikke helt hvad jeg præcist skal i denne del af opgaven. Jeg har prøvet at opstille et teoretisk udtryk, men jeg er meget i tvivl om hvorfor det er så forskelligt fra det fra loggerpro.

Her er den eksakte formulering fra opgaven:

Benyt ligning (24) til at opsætte et teoretisk udtryk for y(x) og sammenlign med regressionsligningen fra loggerpro

Jeg har indsat et billede af det jeg har lavet.

Er der nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak

Vedhæftet fil: klip2.PNG

Svar #1
29. oktober 2023 af MHJ04

her er det jeg har lavet

Vedhæftet fil:klip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. oktober 2023 af peter lind

Du skal lave en andengrads regession på dine målte data. Derefter skal du se om koefficienterne stemmer i din dine resultater i regressionen overens med de teoretiske værdier.


Svar #3
29. oktober 2023 af MHJ04

Jeg har også lavet en regression, men der får jeg nogle andre værdier, og jeg er i tvivl om hvad der kan gøre at de er anderledes. I det billede jeg har vedhæftet er det teoretiske udtryk, som jeg egentlig også er i tvivl om overhovedet er korrekt, og så det fra loggerpro


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. oktober 2023 af mathon

\small \begin {array}{llllllll} y=-\frac{9.82}{2\cdot \left (4.65\cdot \cos\left ( \tan^{-1}\left ( 1.20 \right ) \right ) \right )^2}\cdot x^2+\tan\left ( \tan^{-1}\left (1.20 \right ) \right )\cdot x\\\\ y=-\frac{9.82}{2\cdot \left (4.65\cdot \cos\left ( \tan^{-1}\left ( 1.20 \right ) \right ) \right )^2}\cdot x^2+1.20\cdot x\qquad \left (\textup{vinklen skal regnes i \textbf{radianer}} \right )\\\\ y=-0.6x^2+1.20x \end{}


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. oktober 2023 af peter lind

Du får α = 50,19º men i beregningen angiver du cos(20,2º)


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. oktober 2023 af peter lind

#4 Det er ligegyldigt om vinklen regnes i radianer eller grader bare det gøres konsekvent


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. oktober 2023 af mathon

Men #0
                har regnet i to forskellige gradtal.


Svar #8
30. oktober 2023 af MHJ04

Det er en fejl at der står to forskellige gradtal. Vi har regnet med 50,2. Jeg takker for svarene. Vi fandt ud af det til sidst.


Skriv et svar til: Det skrå kast

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.