Matematik

Excel - Tæl.hvis

02. november 2023 af marell3 - Niveau: A-niveau

Jeg er simpelthen kommet på udebane ifht. en excel-formel.. 

Jeg har en kolonne A, hvor der står en række navne - nogle er gengangere. I kolonne B har jeg "Ja" hhv. "Nej" ud for de enkeltene navne. Se eksempel. 

Kan I hjælpe med en formel hvis jeg har brug for at få en billede af, om  "Anders" har et "Ja" i en af hans tilhørende svar i B-kolonnen? Det er et kæmpe datasæt, så jeg kan ikke tage den enkelte at lave en =TÆL.HVIS(B4:B7;"ja") for hver enkelt.

Jeg har prøvet med en Tæl.Hvis(...), og en Hvis(...), men kan ikke helt lure hvordan det kan sættes sammen. 

Vedhæftet fil: Excel.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. november 2023 af peter lind

Du laver bare en kolonne med =HVIS(A1="Anders and B1="ja" then 1 else 0). Start med den første og så kopiere du formlen ned. Du har nu en kolonne med 1 hvis Anders har svaret ja og 0 ellers. Beregn summen af kolonnen.

NB Det er lang tid siden at jeg har brugt exel, så syntaxen kan være lidt anderledes


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. november 2023 af M2023

#0. Prøv eventuelt et filter. Her fravælger du først alle navne i filteret til første kollonne og vælger derpå Anders. I filteret til anden kolonne vælger du Ja. Det giver alle rækker, der har Anders i første kolonne og Ja i anden.


Skriv et svar til: Excel - Tæl.hvis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.