Kemi

HJÆLP TIL KEMI

03. januar kl. 08:25 af medicinstuderende4 - Niveau: A-niveau

Hej derude 

Jeg skal til eksamen i cellens kemiske komponenter, på medicin studiet her midt januar, og har brug for hjælp til forklaring og beregning af kemi delen. Er der mon en venlig sjæl der ude der kunne hjælpe med det? 

Det drejer sig om både forklaring og beregning af forskellige opgaver inden for kemi A niveau. 


Svar #1
03. januar kl. 08:28 af medicinstuderende4

bla. denne opgave. Jeg har facit til næsten alle opgaver, men problemet er jeg ikke forstår hvordan man kommer frem til svaret. så jeg har egentlig brug for en der kan forklare mig hvordan man løser det trin for trin 

2B 1. Den NaCl-infusionsvæske, som patienten har modtaget, har en osmolaritet pa° 308 mOsmol/L. Referenceværdierne for osmolaritet og osmotisk tryk (Π) i plasma under fysiologiske forhold er henholdsvis 285-290 mOsmol/L og 735-748 kPa. 

Angiv NaCl-infusionsvæskens ?indhold af NaCl i vægt/volumen-procent (w/v-%). 


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. januar kl. 10:11 af Lektiehjælp2023

#1

bla. denne opgave. Jeg har facit til næsten alle opgaver, men problemet er jeg ikke forstår hvordan man kommer frem til svaret. så jeg har egentlig brug for en der kan forklare mig hvordan man løser det trin for trin 

2B 1. Den NaCl-infusionsvæske, som patienten har modtaget, har en osmolaritet pa° 308 mOsmol/L. Referenceværdierne for osmolaritet og osmotisk tryk (Π) i plasma under fysiologiske forhold er henholdsvis 285-290 mOsmol/L og 735-748 kPa. 

Angiv NaCl-infusionsvæskens ?indhold af NaCl i vægt/volumen-procent (w/v-%). 

x=308/58,44 g*1000

5,2infusionsvæsken være


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. januar kl. 10:49 af mathon

osmolariteten = z · molariteten     hvor z er antal ioner pr. molekyle opløst NaCl

        \begin{array}{llllll} NaCl\,_{\textit{(s)}}\;\longrightarrow \;Na^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cl^{-1}\,_{\textit{(aq)}}\quad \textup{dvs}\; z=2 \end{}

osmolariteten = 2 · molariteten

molariteten = \small \tfrac{1}{2} · osmolariteten

\small \begin{array}{llllll} c=\frac{1}{2}\cdot \left ( 308\;\mathrm{mM} \right )=154\cdot 10^{-3}\;\mathrm{\frac{mol}{L}}\\\\ \frac{m}{V}=\frac{n}{V}\cdot M=\left (154\cdot 10^{-3}\;\mathrm{\frac{mol}{L}} \right )\cdot \left ( 58.443\; \mathrm{\frac{g}{mol}}\right )=9.0\; \mathrm{\frac{g}{L}}= 0.9\;\mathrm{\frac{g}{100\;\mathrm{mL}}}=\\ \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \quad \, 0.9\%\; \left(\;\mathrm{w/v } \right ) \end{}


Svar #4
03. januar kl. 17:01 af medicinstuderende4

Hvad med denne opgave: 

En vandig opløsning af NaHCO3 med en koncentration på 0,100 M indeholder ved pH=10,53 

svar: 0,05 M hydrogencarbonation og 0,05 M carbonation 

hvordan kommer man frem til svaret? hvilken formel bruger man? 


Skriv et svar til: HJÆLP TIL KEMI

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.