Fysik

Induktionsstrømmens retning

03. januar kl. 12:15 af Oliviaaa0 - Niveau: 9. klasse
Hej, jeg sidder og skriver nogle notater om induktion og induktionsstrømmens retning. Dog har jeg aldrig lavet forsøget, hvor man bruger et galvanometer, en spole og en magnet til at undersøge det. Jeg har derudover kigget lidt på nogle hjemmesider, men kan simpelthen ikke finde ud af, hvilken retning strømmen går, når henholdsvis:

Nordpolen sættes i spolen
Sydpolen sættes i spolen

Derfor ville jeg høre jer ad, om hvilken retning strømmen går, når magnetens poler sættes ned i spolen. Tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar kl. 12:34 af mathon

                     Lenz' regler for inmduktionsstrømmens retning

Når antallet af magnetiske feltlinjer i en spole vokser, frembringes i spolen en induktionsstrøm, der søger
at modvirke de nytilkomne feltlinjer ved at udsende feltlinjer i modsat retning.

Når antallet af magnetiske feltlinjer i en spole aftager, frembringes i spolen en induktionsstrøm, der søger
at erstatte de forsvindende feltlinjer ved at udsende feltlinjer i samme retning.


Svar #2
03. januar kl. 12:37 af Oliviaaa0

Okay, og de magnetiske feltlinjer vokser altså, når magneten bevæges hurtigt i spolen? Og fordi spolen ikke havde disse felter i sig før, så forsøger den at modvirke, altså presse magneten ud?

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. januar kl. 12:46 af mathon

 bruger et galvanometer, en spole og en magnet til at undersøge strømretningen:

Du bevæger først en stangmagnets nordpol ned i spolen, der er forbundet med et galvanometer og 
lægger mærke til, til hvilken side nålen slår ud.

Derefter sætter du et 1.5 V element i serie i kredsløbet på en sådan måde, at nålen slår ud til samme side, som før.

Den strøm, der nu går gennem kredsløbet, har samme retning som den strøm, der blev induceret med magneten. Og da strømmen jo går fra plus til minus, kan du nu aflæse strømmens retning på elementets
poler.
 


Svar #4
03. januar kl. 12:50 af Oliviaaa0

Det er netop det jeg har skrevet om, men problemet er, at jeg ikke forstår om det går mod plus eller minus. Bl.a. denne opgave:
Jeg forstår bare ikke, hvorfor den går mod A og ikke B. Men også det med + og -. Hvorfor er der plus ved 1 og minus ved 2? Er det fordi, at elektronerne bliver tiltrukket af plus, da de selv er negativt ladede?

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. januar kl. 13:06 af mathon

#4

     Her kan du anvende højre hånds tommelfingerregel:
     Nordpol til tommelfingersiden og strømmen i fingrenes retning.

Den teoretiske strøm går fra plus til minus - elektronerne bevæger sig i modsat retning.


Svar #6
03. januar kl. 13:09 af Oliviaaa0

Og det er det med, at når man f.eks. bevæger Nordpolen ned i spolen, så skal højre tommelfinger være mod Nordpolens retning. Så kan man “aflæse” på fingrene, at strømmen må gå i højre retning og omvendt?

Men ved du noget om det med plus og minus? ??

Brugbart svar (1)

Svar #7
03. januar kl. 13:42 af PeterValberg

Vedr. spolereglen:

Se eventuelt denne korte video < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. januar kl. 13:43 af Eksperimentalfysikeren

Jeg spekulerer på, om du er klar over, at de tekster, der er indrammet, kan ændres ved at klikke på symbolet helt til højre.

I den første indramning står der "nordpol". Hvis du mener, det er rigtigt, lader du det stå, ellers klikker du på symbolet og vælger "sydpol" i stedet.

#6 Du er ikke helt præcis nok. Hvilken nordpol skal tommelfingeren være rettet imod? Det er mod den nordpol, som strømmen danner. Den er oppe, mens magnetes nordpol er nede.

Når man ser en spole fra siden, vil strømmen løbe til venstre eller højre afhængigt af, om det er set på spolens forside eller bagside. Derfor er der en grå kasse ved et spørgsmålstegn for at vise, at det er strømretningen på dette sted, der skal angives som A eller B.

Hvis strømmen i galvanometeret løber nedad, er der positiv spænding ved 1 og negativ spænding ved 2. Hvis der ikke er noget til at "pumpe" strømmen igennem, vil den løbe fra + til -. Et batteri eller en spole, hvor magnetfeltet ændrer sig, vil "pumpe" strømmen fra - til +.


Svar #9
03. januar kl. 13:55 af Oliviaaa0

Så, hvis strømmen løb den anden vej, ville der så være - ved 1 og + med 2? Det er ret så indviklet

Svar #10
03. januar kl. 14:01 af Oliviaaa0

#6 Jeg har altid troet, at man holder på magneten, når man bruger den reglen. Hermed er højre tommelfinger ved magnetens nordpol? Er ikke helt sikker, men det var det jeg havde hørt.

Svar #11
03. januar kl. 14:02 af Oliviaaa0

#10
#6 Jeg har altid troet, at man holder på magneten, når man bruger reglen. Hermed er højre tommelfinger ved magnetens nordpol? Er ikke helt sikker, men det var det jeg havde hørt.

Brugbart svar (0)

Svar #12
03. januar kl. 14:08 af Eksperimentalfysikeren

Den anden vej? Hvad er den første vej?

Du må vende dig til at være mere præcis.

Hvis strømmen løber nedad, er der  ved + 1 og - ved 2. Hvis strømmen løber opad, er der - ved 1 og + ved 2.

hvis du ser på den del af kredsløbet, der ikke indeholder spolen, kan du sammenligne med et vandrør med en lille vandmølle der, hvor galvanometeret er, + angiver, at røret ligger højere end -. Vandet gennem vandmøllen løber fra den høje ende til den lave ende, altså fra + til -. Strømmen gør det samme.

Et batteri kan sammenlignes med en pumpe, der pummper vandet op fra - til +. Spolen er ikke så nem at indpasse i denne analogi, fordi den kan sende strømmen i begge retninger.


Brugbart svar (0)

Svar #13
03. januar kl. 14:10 af mathon

Tommelfingerreglen:
                                      Grib omkring spolen med højre hånd,
                                      så tommelfingeren peger mod den
                                      inducerede nordpol
. Fingerspidserne vil da
                                      pege i induktionsstrømmens retning.


Svar #14
03. januar kl. 14:12 af Oliviaaa0

Okay, så vil jeg prøve at være mere præcis. Hvis vi, ligesom du lige har sagt, lader strømmen løbe nedad, altså + ved 1 og - ved 2, så er det (måske - ved det ikke) magnetens nordpol, der nede i spolen. Hvis strømmen løber opad gennem galvanometret, så er der - ved 1 og + ved 2, herved er det magnetens sydpol, der er nede i spolen.

Er det korrekt, eller har jeg misforstået noget?

Brugbart svar (1)

Svar #15
03. januar kl. 14:39 af Eksperimentalfysikeren

Det er ikke magnetens pol, men spolens pol. Magnetens pol er ikke nede i spolen, men på vej ned i spolen. Strømmen i spolen danner sine egne poler, der "prøver at forhindre" ændringen i magnetfeltet i spolen.

Når magnetens nordpol bevæger sig ned, forsøger strømmen at holde magnetfeltet nede på nul, hvilket den gør ved at danne et mosat magnetfelt inde i spolen. Dette felt har derfor nordpol opad. Når man trækker magneten op, forsøger strømmen at bevare det magnetfelt, der var i spolen, så denne gang dannes nordpolen nede. Omvendt, hvis det er en sydpol, der kommer ned i spolen.


Brugbart svar (1)

Svar #16
03. januar kl. 14:57 af ringstedLC

#4  Er det fordi, at elektronerne bliver tiltrukket af plus, da de selv er negativt ladede?

Ja. Strømmens retning er modsat retningen af elektronstrømmen. Men glem dét for nemheds skyld. Det drejer sig om strømmens retning.

Da induktion blev opdaget anede man ikke ret meget om elektricitet og slet ikke noget om elektroner. Med opdagelsen opstod et behov for en huskeregel, der dels bestemte en strøms retning, når et magnetfelt ændredes i forhold til en leder/spole og dels bestemte et magnetfelts retning (nordpol til sydpol), når strøm i en leder/spole dannede et magnetfelt.

Kilde: Clio 2017. Anne Hoberg Overgård

Figuren viser hvordan spolen laver et felt (i et søm), der er modsat rettet af din magnets felt.

Feltets retning behøvede ingen nærmere definition. To forskellige poler tilstrækker jo hinanden, hvilket kendtes fra kompasset.

Så højrehånds tommel i det inducerede felts retning giver en strøm i fingerspidsernes retning , - fra knoer til negle eller fra "+" til "-" (for nemheds skyld). 

PS. Denne retning for strømmen (fra "+" til "-") var så "uheldigvis" den modsatte af elektronstrømmens retning, men det opdagede vi først meget senere.


Svar #17
03. januar kl. 15:00 af Oliviaaa0

Super, tak! Det gav god mening.

Skriv et svar til: Induktionsstrømmens retning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.