Matematik

Ensviklede trekanter

17. januar kl. 21:13 af hfstudentt - Niveau: C-niveau

Hvordan skal jeg besvare dette sprøgsmål: Argumenter for, at du har at gøre med to ensvinklede trekanter.

Jeg havde bare tænkt at svare, vinklen hvv. a og b har en kant som er 90 grader


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. januar kl. 21:25 af MentorMath

Trekanterne er ensvinklede, da vi kan få den store trekant ved at gange alle siderne i den lille trekant med en konstant :)
Vi kan også argumentere for, at de to trekanter deler de samme vinkler.

Brugbart svar (0)

Svar #2
17. januar kl. 21:29 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. januar kl. 21:35 af peter lind

Du skriver ikke noget om e, d og f. Vedlæg ALTID den originale opgave, så der ikke kan ske misforståelse.

Jeg formoder at ef er lodret og de er vandret. df er har samme retning som AB. Så må de to trekanter være ensvinklede.

Udtrykket "a og b har en kant som er 90 grader" er meningsløst


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. januar kl. 21:42 af jl9

Hvis det kan vises at stangen på 1m er i samme vinkel som flagstangen, i forhold til mindst en af linen (c) eller underlaget, så er trekanterne ensvinklede.


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. januar kl. 22:39 af Eksperimentalfysikeren

I geometrien benytter man normalt store bogstaver for punkter og små for linier.

Jeg går ud fra, at de tre røde bogstaver angiver punkter. Jeg vil uderstrege dette ved at bruge store bogstaver.

D er det samme punkt som A. E er forpunktet for målestokken. F er toppen af målestokken. Målestokken og flagstangen står formodentlig begge lodret, så vinkel AEF og vinkel ACB er begge rette og dermed lige store.

Vinkel A er fælles for de to trekanter. Vinklerne AFE og ABC er lige store, da vinkelsummen i en trekant er 180º og de 'vrige vinkler i de to trekanter er parvis lige store.

(Hvis der, som i tilfældet vinkel A, kun er to liniestykker, der mødes, kan man nøjes med at angive vinklens toppunkt. Hvis der, som for vinkel F er tre liniestykker, der mødes, kan det være nødvendigt at angive, hvilken af de tre mulige vinkler, der er tale om. Det gør man ved at angive de andre endepunkter for de to liniestykker, der danner vinklen. Ved F er der således tre vinkler: AFE, AFB og BFE. )


Skriv et svar til: Ensviklede trekanter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.