Matematik

hvor mange oktaver højere end c^1 unge mennesker kan høre

01. marts kl. 12:40 af ariana3 - Niveau: B-niveau

Hej jeg har fået denne opgave formulering- Unge mennesker kan høre frekvenser op til 20.000 hertz opstil en ligning for hvor mange oktaver højere end cunge mennesker kan høre. Løs ligningen uden brug af word mat (I må gerne bruge beregn-funktionen til at lave jeres svar til decimaltal til sidst). 

Jeg har indtil nu skrevet dette jeg har vedhæftet, men kan ikke rigtig komme videre...Jeg har også vedhæftet opgaveformuleringen jeg fik i starten af opgaven. Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig med, at komme videre : )

Vedhæftet fil: studieportal.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. marts kl. 13:48 af Eksperimentalfysikeren

I det sidste trin, du har med, skal der stå log(2)·x. Højresiden er korrekt. Du kan regne videre på det ved at benytte, at log(a/b) = log(a)-log(b).

Du skal så have divideret på begge sider af lighedstegnet med log(2).

Logaritmen til 2 er 0,3010. Heraf kan du finde log(20000). log(263) må du slå op.

Du kan få en grov tilnærmelse ved at blieve ved med at gange 263, 526, 1052,... med 2 indtil du kommer over 20000. S ved du, at du er kommet for langt og at svaret ligger mellem det antal gange, du har ganget med 2 før og efter, du når 20000.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. marts kl. 13:48 af ringstedLC

Brug formel (97) på højreside og formel (98) på venstre side og få:

\begin{align*} x &= \frac{\log(f_u)-\log(f_{c_1})}{\log(2)} \end{align*}

NB. Bliv gerne i samme tråd med den samme opgave!


Svar #3
05. marts kl. 12:56 af ariana3

Okay tak for hjælpen! Skal nok blive i samme tråd med samme opgave. Vil derfor spørge om I har mulighed for at hjælpe med næste opgave også, da jeg virkelig er matematik dum! 


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. marts kl. 19:01 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. marts kl. 20:51 af ringstedLC

e) 

\begin{align*} \textup{Fordoblingskonstanten }T_2 &= \frac{\log(2)}{\log(a)} &&\textup{formel (105)} \\ T_{2,\;h} &= \frac{\log(2)}{\log(1.05946)}\approx...\;\textup{halvtoner} \\ T_{2,\;f} &= \frac{\log(2)}{\log(2)}=1\,\textup{oktav} \\ \textup{Sammenh\ae ng}:\frac{T_{2,\;h}}{T_{2,\;f}} &=...\;\textup{halvtoner\,pr.\,oktav} \end{align*}

Tip: En halvtone er frekvensafstanden mellem en hvid og en sort tangent. To hvide uden mellemliggende sort har også afstanden en halv tone.

Kontrol af sammenhæng: Tæl antal halvtoner i en oktav


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. marts kl. 21:09 af ringstedLC

"Oktav" kommer af latin: octo = 8 (octopus er på engelsk en ottearmet blæksprutte).

Hvis fx A2 på klaviaturet er tone nr. 1, så er A3 tone nr. 8. Bemærk dog at det ikke betyder 8 hel- eller 16 halvtoner.


Skriv et svar til: hvor mange oktaver højere end c^1 unge mennesker kan høre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.