Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Metoder

04. juni kl. 15:12 af Hanna98475

Hej 

Jeg skal op til SRP-mundtlig eksmaen og jeg har skrevet i biotek og psyk. 

Alt min viden fra biotek er baseret på  naturvidenskablig artikler, som er baseret på naturvidenskablig metode.  Jeg ved dog ik om jeg har arbejdt deduktiv og induktivt. Håber nogen kan hjælpe. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni kl. 19:29 af Iota

Hejsa, det kommer an på, hvad du har brugt artiklerne til. En god huskeregel er, at den induktive går fra specifikke til det generelle, hvorimod den deduktive går fra det generelle til det specifikke. Hvis du i din opgave har læst artiklerne og derefter opstiller en hypotese du har testet på noget empiri, så har du brugt den deduktive metode. Ud fra hvad du skriver, kan det godt lyde som om at det er den deduktive metode du har brugt. 

Svar #2
04. juni kl. 19:34 af Hanna98475

Jeg har jo som sådan kun søgt information, for at blive kloger. Jeg har ikke selv rigtig “undersøgt” noget via forsøg. Jeg har bare søgt viden og lært ting ud fra at læse artikler og bøger

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. juni kl. 19:53 af Iota

Ok, men empiri er mange ting. Det kan også være i psykologi, at du har undersøgt noget i forbindelse med din problemstilling. Jeg ved ikke, hvad du har skrevet om, men et fingerpeg kan være, hvad du har undersøgt i forbindelse med analysen.

Svar #4
04. juni kl. 19:57 af Hanna98475

Nu tænkte jeg udelukkende ud fra biotek.
Hvad vil du tænke at jeg har gjort der? Dektutiv eller induktiv. Hvis jeg ik selv har lavet et forsøg men alt jeg har lært er bygget på andres forsøg.

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. juni kl. 22:28 af Iota

Jeg kender åbenlyst ikke til din opgave og heller ikke til, hvad de forsøg bygger på. Men du kan eventuelt læse op på, hvad induktiv og deduktiv metode er her:

https://atumidt.dk/sites/default/files/aktiviteter/forskningsstrategier_mc.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=sXv3aC88lYg&ab_channel=Undervisningslokalet

På den måde kan du bedst selv vurdere, hvilken metode der anvendes. 

Skriv et svar til: Metoder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.