Biologi

Eksamen - blodtyper

08. juni kl. 17:21 af CK3 - Niveau: C-niveau

Hej Alle

Jeg er igang med at lave alle mine dispotisioner til min Biologi C eksamen. Jeg kan simplethen ikke finde ud af: Kan man kun nedarve den blodtype som ens forældre har.?

Jeg har kigget lidt rundt og opfatter det lidt som dde siger 2 forskllige ting:

"A og B vil altid dominere 0, så hvis mor har blodtypen 0, mens far blodtypen A, vil barnet få A. Arver man til gengæld B fra mor og A fra far, får man blodtypen AB. Den eneste mulighed for at få blodtype 0, er hvis begge forældre har det. Da man arver sin blodtype fra sine forældre," fra videnskab.dk 

men så læser jeg på auh.dk (Århus universitethospital): "På tegningen nedenfor kan du se, hvordan det kan være, at din blodtype sagtens kan være en anden end dine forældres."

Jeg er selv blodtype O rhesus positiv, min far O rhesus positiv og min mor O rhesus negativ

Håber nogle kan hjælpe :D

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni kl. 18:44 af ringstedLC

Brugbart svar (1)

Svar #2
08. juni kl. 18:44 af ringstedLC

#0 Nej, man kan kun nedarve de mulige kombinationer ens kønsceller giver sammen en partner.

Tegningernes børn er en kombination af forældrenes kønsceller. Men kun familiernes fænotyper er angivet. Bemærk dog; da "0" er recessiv kan genotypen på nogle individerne således kun være "0".

Eksempel 1, familien i sofaen: Moren kan kun have givet "0" til børnene, da hun selv er "0". Faren har givet "A" til det ene barn og "0" til det andet.

Eksermpel 2, tennis-familen: For barnet med "A" er der tre muligheder:

Faren har givet "A" og moren har givet "0" eller omvendt. Eller begge har givet "A".

Barnet med "0" har fået "0" af både faren og moren som du selv.

Dine- og eventuelle søskendes børn vil ikke blive "AB".

Svar #3
08. juni kl. 19:22 af CK3

Jeg forstår stadig ikke helt.

Hvis vi hypotetisk siger:

Min far har genotypen AO og dermed Fænotypen A. 

Min mor har genotypen AO og dermed Fænotypen A 

Vil jeg så kun ende med at få Fænotypen O eller kan jeg kun få Fænotypen A

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. juni kl. 19:46 af ringstedLC

Lav et kombinationsskema over de mulige kombinationer af kønsceller og forstå hvad en skjult (recessiv) egenskab betyder.

Svar #5
08. juni kl. 20:58 af CK3

Super!

Tror det her er mit sidste spørgsmål:

Fra mit tidligere eksempel

"Hvis vi hypotetisk siger:

Min far har genotypen AO og dermed Fænotypen A." 

Betyder det så at allen fra min farfar så vil være evt Fænotyp A og min farmor evt Fænotype O?

Brugbart svar (1)

Svar #6
09. juni kl. 00:07 af ringstedLC

Ja, eller omvendt. Dog har allelen i en kønscelle en genotype. Fænotypen opstår først ved befrugtningen, hvor dominansen så vil herske.

Brugbart svar (1)

Svar #7
09. juni kl. 03:29 af ringstedLC

Krydsningssskemaer for eksemplerne i #2:

\begin{array} {llllll} \begin{matrix} \underset{\begin{matrix} \textup{forsk. geno}\,\rightarrow \,\textup{forsk. geno} \\ \textup{forsk. f\ae no}\,\rightarrow \,\textup{forsk. f\ae no} \end{matrix}} {\underbrace{\begin{matrix}\textbf{eks.1} & A & 0 \\ 0 & A0 & 00 \\ 0 & A0 & 00 \end{matrix}}} \qquad \underset{\begin{matrix} \textup{ens geno}\,\rightarrow \,\textup{forsk. geno} \\ \textup{ens f\ae no}\,\rightarrow \,\textup{forsk. f\ae no} \end{matrix}} {\underbrace{\begin{matrix}\textbf{eks.2} & A & 0 \\ A & AA & A0 \\ 0 & A0 & 00 \end{matrix}}} \end{matrix} \end{}

Svar #8
09. juni kl. 10:30 af CK3

Fantastisk!

TUSIND TAK

Forstår det nu:DDDDDDD

Skriv et svar til: Eksamen - blodtyper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.