Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Forsøg med morfin

30. januar 2025 af Mismis123

Hej 

Jeg skal lidt akut have hjælp til at finde et forsøgs data fra et forsøg med morfin. 

Jeg skal undersøge morfins sturktur og virkning men kan bare ikke finde noget på nettet. 

Kan en komme med ideer til nøgle ord jeg kan søge ller aner hvor man finder forsøgsdata far forskellige forsøg? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar 2025 af DrNielsen

Farmakokinetik = omsætning

Farmakodynamik = virkning

Hvad ønsker du at undersøge?

Smertelindrende effekt, euforiserende effekt, effekt på cirkulation, respiration ...?

Svar #2
07. februar 2025 af Mismis123

Jeg ville nok gerne undrsøge smertelindrende effekt. Jeg har fået afvide at jeg skal finde forsøg online og bruge en andens forsøg men jeg har simpelhen haft så svært ved at finde nogle forsøg som er kemi relateret. Jeg tænker i først eomgang i forhold til noget syntese forsøg men har desvæære ikke kunne finde frem til noget. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. februar 2025 af DrNielsen

Hvad ønsker du at undersøge med et forsøg?
Kemisk fremstilling burde nok være muligt.
Hvis din opgave er bio/kemi ville jeg overveje at undersøge Tramadol frem for ren morfin. Her er der en hel masse spændende biologisk at kigge på idet stoffets smertelindrende effekt både skyldes at Tramadol molekylet omsættes til et morfinlignende stof, men også at Tramadol molekylet kemisk ligner det antidepressivepræparat Venlafaxin. Antidepressive præparater kan under visse omstændigheder bruges som smertestillende medicin. Derudover er der meget god kemi i præparatet eftersom man kan undersøge hvor meget det binder til smertereceptorerne ift. ren morfin.
Slutteligt er der meget god diskussion i præparatet da det i virkeligheden er et forfærdeligt præparat der stadig ofte bliver udskrevet.
Se på denne let læste gennemgang:
https://toxandhound.com/toxhound/tramadont/
Det kan der komme en super god opgave ud af!

Svar #4
10. februar 2025 af Mismis123

Hej mange tank for din fantaistiske ide det er desværre sådan at je har afteveret min problem stilling med morfin. Jeg har fået udlevering en kemi bog med morfin (dets opbyggelse og hvordan dette viker + hvordan det arbejder i kroppen). Derfor har jeg lidt krise over forsøg med morfin. Jeg ville super gerne finde et forsøg men fremstillingen af morfin men har ikk ehar noget held med mig. 

Jeg vil desuden også gerne have et lille forsøg i biologi som en lille bonus (min biologi. lære ville være rigtig glad for;) ) 

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. februar 2025 af DrNielsen

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Total_synthesis_of_morphine_and_related_alkaloids
Her er et godt sted at starte. Så kan du slå reaktionerne op nu du har navnene på dem.
Vær opmærksom på at virkningsmekanismen stadig mangler at blive beskrevet ret meget mere end hvilke receptorere det binder på.
Biologi:
Evt. dosis/respons sammenhæng, altså om man ser en lineær sammenhæng mellem graden af smertelindring ved forøgelse af dosis. Det kan jeg godt afsløre der ikke er.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3189898/
Her er morfin givet intratecalt, dvs. injiceret i rygmarvsvæsken. Det gør man når man laver en rygmarvsbedøvelse. Der er undersøgt for dosis/response. Lignende kan du helt sikkert finde for morfin i tablet eller i drop.
Hvis du billede-googler morphine dose response kan du finde flotte grafer der viser sammenhængen.

Skriv et svar til: Forsøg med morfin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.