Fysik

Bølge

06. februar 2025 af Adam27 - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har to spørgsmål angående bølge.

1. I et fysikeksperiment om lydens hastighed kan man gøre betydningen af usikkerheden på afstandsmålingen mindre ved at gøre afstanden mellem mikrofonerne større. Forklar hvorfor. (Hint: se på hvor stor en del af afstanden, som usikkerheden udgør). 

2. Hvorfor den grønne bølge er kommet tættere på den orange, da amplituden af den orangs er 2 cm, og den blå er 0.5 cm i en stående bølge?

Se billeder i vedhæftet. 

Tak på forhånd. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar 2025 af Moderatoren

Hvilke spørgsmål har du til de spørgsmål, du skal besvare?

Svar #2
06. februar 2025 af Adam27

De to som jeg skrev.

Den første er hvorfor at gøre afstanden mellem mikrofonerne større kan formindske usikkerheden, når man måler lydhastigheden? 

Den anden er hvorfor den grønne bølge er kommet tættere på den orange, da amplituden af den orangs er 2 cm, og den blå er 0.5 cm i en stående bølge?

Jeg har også lagt billeder om begge spørgsmål, som man kan forstå bedre.

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. februar 2025 af Moderatoren

Ok, så gør eventuelt sådan her:

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

Svar #4
07. februar 2025 af Adam27

Hvad er det du er i tvivl om mit spørgsmål, hvis du gerne vil svare? Jeg spørger noget selvfølgelig jeg ikke ved. 

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. februar 2025 af peter lind

Du henviser til nogle billeder, som ikke fortæller hvad det drejer sig om. Ellers får vi intet at vide om fysikforsøget. Vedlæg hele opgaven eller forsøgsvejledningen

Skriv et svar til: Bølge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.