Matematik

Formel - fortegn?

13. maj 2025 af SkolleNørd - Niveau: A-niveau
Hvis man fx har andengradsligningen 4x^2 - 3x + 4, skal man så bruge b = -(-3) = 3, når man indsætter i diskriminantformlen b^2 - 4ac, eller skal man bare bruge b = -3, som det står i ligningen? Og gælder det samme, når man indsætter værdier i fx differentialligninger – skal man altid tage højde for fortegn, eller ignorerer man det i nogle tilfælde?

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2025 af peter lind

du skal bruge  b2 = (-3)2 = 32

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. maj 2025 af SuneChr

En flerleddet størrelse er i princippet overalt forbundet med plus'tegnet:
      a1 + a2 + ... + an
Det betyder ikke nødvendigvis, at alle ai er positive.
Hvis f.eks. a2 er negativ, vil rækken se ud som
     a1 - a2 + ... + an
og skal forstås som
    a1 + (- a2) + ... + an
I andengradsligningens eksempel ser det så sådan ud:
   4x2 - 3x + 4 = 0            ⇔       4x2 + (- 3)x + 4 = 0         (b er da (- 3))

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. maj 2025 af Eksperimentalfysikeren

For at gøre det helt klart:

x=\frac{-b\pm \sqrt{b^{2}-4\cdot a \cdot c}}{2\cdot a}= \frac{-(-3)\pm \sqrt{(-3)^{2}-4\cdot 4 \cdot4}}{2\cdot 4}

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. maj 2025 af ringstedLC

Ved den slags tvivl:

- Opstil en 2. gradsligning med mindst een rod. For at sikre at ligningen har dét, kan du fx konstruere/skitsere en parabel med mindst et skæringspunkt med x-aksen og sætte dens forskrift lig med nul.

- Løs den med begge dine muligheder for indsættelse af b.

- Test dine løsninger ved indsættelse i ligningen.

eller find en gammel aflevering frem og se hvordan man gør (eller ikke gør). Du har helt sikkert tidligere været udefor en negativ b-værdi.

Svar #5
13. maj 2025 af SkolleNørd

Ved den slags tvivl:

- Opstil en 2. gradsligning med mindst een rod. For at sikre at ligningen har dét, kan du fx konstruere/skitsere en parabel med mindst et skæringspunkt med x-aksen og sætte dens forskrift lig med nul.

- Løs den med begge dine muligheder for indsættelse af b.

- Test dine løsninger ved indsættelse i ligningen.

eller find en gammel aflevering frem og se hvordan man gør (eller ikke gør). Du har helt sikkert tidligere været udefor en negativ b-værdi.

Det er ikke bare for at løse x i en andnegradsligning men ale formler generelt, hvor man tager værdier fra en vekrirfynkrion differentialligning, vektor osv osv ??

Brugbart svar (0)

Svar #6
13. maj 2025 af peter lind

Jeg forstår  ikke hvad du mener med de 2 sidste linjer

Svar #7
14. maj 2025 af SkolleNørd

Jeg siger skal man altid sige -tallet fra ligningen, differentialligningen osv når man indsætter det i formlen??????
I differnetialligningers løsning er det eks. b-a*y, men hvis a i den oprindelige differnetialligning er -2 (a) bliver det så b-(2)*y? Jeg har nemlig hørt at det kun gæder at man skal tage minusset med i andengradsligning løsninger men ikke eksempelvis i differentialligninger, hvilket jeg ikke tror er korrekt? Prøv evt at læs min tråd en gang til. Jeg har virkelig gjort et forsøg for at formulere det således, at i forstår mit spg.

Brugbart svar (0)

Svar #8
14. maj 2025 af mathon

så bliver det
                              y{\,}'=b-(-2)\cdot y=b+2y\qquad \textup{hvis sp\o rgsm\aa let er ret forst\aa et.} 

Brugbart svar (0)

Svar #9
14. maj 2025 af mathon

Jeg har nemlig hørt, at man kun skal tage minusset med i andengradsligningsløsninger, men ikke eksempelvis i differentialligninger
hvilket ikke er korrekt.

Svar #10

Jeg har nemlig hørt, at man kun skal tage minusset med i andengradsligningsløsninger, men ikke eksempelvis i differentialligninger
hvilket ikke er korrekt.

Jeg har nemlig en mentoder, der siger det modsatte mht differentialligninger, så det må vel være helt forkert at sige når man er lærer i matematik? Jeg sat det ind som -(-2) og så sagde han, at det var forkety

Brugbart svar (0)

Svar #11
14. maj 2025 af peter lind

mentoder   hvad er det, ham, hende ?

der siger det modsatte mht differentialligninger    hvem siger det ?

forkety ? hvad er det ?

Har du ikke lært ordentlig dansk? Noget af det er muligvis stavefejl. Hvis det er det så skriv det først i et telstbehandlingsprogram, hvor man kan få gjort opmærksom på det.

Det er i hvert fald helt sikkert at hvis du har et matematisk udtryk f(x, a, ...) og du får at vide at a = -3, så kan du altid erstatte a med (-3) i udtrykket.

Svar #12

mentoder   hvad er det, ham, hende ?

der siger det modsatte mht differentialligninger    hvem siger det ?

forkety ? hvad er det ?

Har du ikke lært ordentlig dansk? Noget af det er muligvis stavefejl. Hvis det er det så skriv det først i et telstbehandlingsprogram, hvor man kan få gjort opmærksom på det.

Det er i hvert fald helt sikkert at hvis du har et matematisk udtryk f(x, a, ...) og du får at vide at a = -3, så kan du altid erstatte a med (-3) i udtrykket.

Beklager. Jeg mente lærer/mentor. Yderligere er det mentoren som sagde det og spørger derfor for at være sikker, fordi aå er det som hun sagde forkert.

Brugbart svar (0)

Svar #13
14. maj 2025 af SuneChr

# 12
Referér med # .. til et tidligere indlæg og ikke kopiere hele indlægget i et nyt indlæg.
Det er spild af plads, og tråden bliver uoverskuelig og ikke læsevenlig.

Brugbart svar (0)

Svar #14
14. maj 2025 af Eksperimentalfysikeren

Et udtryk som 4-3 er en kort skrivemåde for 4+(-3).  Derfor skal minusset altid med.

Brugbart svar (0)

Svar #15

#12 og hvem er så denne mentor ?

Svar #16

En jeg har betalt for som har været mentor for 6 år, men undrede mig med det samme over om hun er troværdig og om det var korrekt, da jeg lavede en opgave, hvor hun sagde at det kun gælder en andnegradlsigning med minusværdier, hvor minusset også inddrages.

Brugbart svar (0)

Svar #17

Jeg synes umiddelbart at du er blevet snydt eller at du ha misforstået hende.

Brugbart svar (0)

Svar #18
14. maj 2025 af SuneChr

Lad os f.eks. se på et tænkt udtryk, der kunne se sådan ud

U = - at + bs - c/(x + y)

hvor vi skal bestemme U, når
 a =     2
 t =      3
 b =   - 5
 s =     7
 c =   11
 x =   13
 y =  - 17

Vi indsætter:

U  = - 2·3 + (- 5·7) - 11/(13 - 17)
U  =   - 6      - 35     -11/(- 4)
U  =   - 6      - 35       + 11/4        har forlænget brøken med (- 1)
U  =       - 41             + 23/4
U  =             - 381/4

Skriv et svar til: Formel - fortegn?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.