Dansk
dumpet skriftlig dansk, hvad gør jeg?
Hej, jeg har netop modtaget mine endelige skriftlig karakter, men desværre har jeg ikke bestået dansk. Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Ærligt talt har dansk aldrig har været min styrke, men 00 virker urealistisk- især da jeg i løbet af 3.g ligget mellem 7-10. Efter at have modtaget karakteren, har jeg fået den vurderet af ChatGPT, som anslår opgaven til et niveau mellem 4-7. Hvad gør jeg? kan man tage en reeksamen? hvordan klager man?
Svar #1
18. juni 2025 af Moderatoren
Det var ærgerligt. Hvordan du klager, står beskrevet her: https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/proever-og-eksamen/klager-og-beviser/klager-over-proever
Du skal klage hurtigst muligt, der er en frist men kan ikke lige huske præcis, men den er ik mere end et par dage. Kontakt din studievejleder om hjælp, og så send klagen afsted til rektor.
Svar #3
18. juni 2025 af quarrrr
ChatGPT sagde min opgave ville få mellem 7-10 i karakter. Jeg fik kun 10-taller i dansk skriftlig i 3g også får jeg 4!?
Svar #4
18. juni 2025 af beccafanpage
vi har vidst 2 uger til at klage, men er usikker hvordan denne klage skrives. Om jeg skal behandle privat informationer såsom navn, nummer og mail, eller ganske enkelt mit unilogin.
Svar #5
18. juni 2025 af ringstedLC
Først og fremmest; du har bestået dansk, når gennemsnittet af alle dansk-karakterer er mindst 2,0. Beregn det!
Dernæst; en hvilken somhelst klage over en eksamen skal have mindst en saglig begrundelse. Den skal du bruge som argumentation for din klage.
Eksempel på et usagligt argument:
- "Jeg plejer at få 7 og 10".
Det er et usagligt argument fordi bedømmelsen netop kun handler om hvad du kunne dén dag med dén opgave til eksamen og ikke om dine "normale" eller "daglige" præstationer. Dem har du jo fået en afsluttende standpunktskarakter for.
Om reeksamen: Det er skolelederen, der afgør om din klage udløser et tilbud om en ny bedømmelse, en ny eksamen eller afvises. Den afgørelse kan der så klages over til UVM.
Skriv et svar til: dumpet skriftlig dansk, hvad gør jeg?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.